Hoe Kunstmatige Intelligentie de kwaliteit van de controle kan verbeteren

Met KI-technologie kunnen auditors binnenkort hun cliënten nog beter helpen en adviseren rond verborgen fouten en risico’s.

Computers hebben al nieuwe specifiek werkzame kankermedicijnen ontdekt. Computers kunnen nu al beter gezichten herkennen dan mensen dat kunnen. En accountants kunnen hoog of laag springen – ze ontkomen niet aan de (gevolgen van) nieuwe technologie. 

Dat geldt voor technieken als (big) data analytics, maar zeker ook voor kunstmatige intelligentie. Die technologie zal de computer in staat stellen taken op zich te nemen, die tot op heden aan ‘intelligente’ mensen waren voorbehouden. En in elk geval de trade-off tussen snelheid, kosten en kwaliteit van (bijvoorbeeld) de controle enorm verschuiven.

 Al was het alleen maar door ‘simpele’ deeltaken te automatiseren die tot dusverre met de hand gebeuren, zoals inventariseren of respons te verwerken. In plaats van steekproefsgewijs  met de hand boeken controleren, alles in enkele tellen tot op de laatste cent nalopen is een fluitje van een cent geworden
Het doornemen van documentatie is een ander voorbeeld waar KI de auditor enorm zal helpen. Dikke stapels contracten doorlezen om daaruit interessante leveringsvoorwaarden te destilleren is traditioneel een tijdrovende klus. Voorlopers in de auditing-branche gebruiken daarvoor nu al KI-toepassingen. Met NLP (Natural language processing) technieken laten de machine begrijpen wat hij leest, en met behulp van zelflerende technieken kan diezelfde machine in een mum van tijd leren wat in een bepaalde context specifieke begrippen zijn.
 
Jon Raphael, chief innovation officer bij Deloitte & Touche LLP, schrijft een interessante blog over kunstmatige intelligentie en de controlerend accountant op ww2.cfo.com/auditing/
Gerelateerde artikelen