Hoe krijg je Big Data klein?
De grote spelers bombarderen ons met verhalen, over hoe de 1,8 zetabyte ( 1,8 biljoen gigabyte) die we in 2011 voortbrachten de komende vijf jaar met een factor 9 zal groeien. Gartner voorspelt dat de markt voor big-data toepassingen gaat exploderen van 5 miljard dollar nu naar 53 miljard in 20126. En in de artikelen gaat het steeds maar om de drie V’s: Volume, Velocity, and Variety. Het gaat om veel data, van allerlei soort en aard, die meteen online geanalyseerd moeten worden.
Intussen vertelt niemand u hoe u op zoek kunt gaan naar een vierde V, die wel zo belangrijk is: die van Value. Welke gegevens zijn al dan niet geanalyseerd nu echt te bewerken tot waardevolle informatie? De theoretische waarde van Big Data erkennend: wie kan er vandaag de dag al goud maken van een miljoen tweets of facebook-berichten? En hoe imiteert u dat succes als MKB-bedrijf met minder klanten en nog minder leveranciers?
Dat gaat u niet lukken met werkgroepen of mooipratende consultants. Eerst moet u bedenken wat u eigenlijk wou willen, met die gegevens of zonder die gegevens. Wilt u dat uw ketenpartners (nog) blijer zijn met u? wat zijn dan de aspecten waar ze over klagen? Levertijden, foute facturen, te hoge prijzen, foute leveringen? Of geeft een bepaald product of dienst altijd veel after-sales zorgen? Welke dienst loopt vanzelf verrassend goed? Waarom? Welk product is duidelijk een zeperd? Welke ketenpartner zorgt altijd voor problemen? Verrassing: er zijn mensen in uw organisatie die dat allemaal al lang weten. Zonder Big Data. Alleen zullen ze het niet allemaal uit zichzelf vertellen, van die foute facturen. Daar kan een zorgvuldige analyse van uw P2P-processen en –data wel degelijk nieuwe helderheid scheppen. Of begin met de XAF-auditfiles uit uw grootboekadministratie. Hoeveel boekingen zijn er deze maand/dit kwartaal geweest? Hoeveel procent daarvan is handmatig? Wanneer vinden die boekingen plaats, op welke rekeningen, hoeveel en welke? Rond de maand of jaarafsluiting, hoeveel zijn er memoriaal, hoeveel correctieboekingen zijn er op debiteuren en crediteuren? Wat valt op? Waarom stijgt het aantal facturen, terwijl de gemiddelde waarde naar beneden gaat? Is er iets besloten dat hier effect lijkt te hebben, maar daar voor extra werk zorgt?
Voor u zich een duur datawarehouse laat aanpraten en een even duur analytics-programma al dan niet als add-on van uw ERP-systeem: vraag u eens af met welke kleine gegevens u in staat zou zijn gericht uw prestaties te verbeteren. Vraag de marketing, de crediteuren, de debiteuren, het magazijn wat er beter kan en waarom. ICT was net goedkoper aan het worden – laat u niet te snel verleiden om die kostenpost weer enorm te verhogen zonder duidelijke doelstelling.