Hoe komt een accountantskantoor het snelst aan klanten?

In een aantal blogs zal ik mijn visie op het kantoor van de toekomst geven. Dit maal leg ik uit hoe een accountantskantoor met beperkte financiële middelen aan klanten komt.

Wat gaat er vooral mis?

Wat mij vooral opvalt is dat kantooreigenaren reactieve marketing bedrijven en met hagel schieten. Met reactieve marketing bedoel ik aansluiten bij een commerciële leadgenerator of het inschakelen van een belbureau en dan wachten tot er informatieaanvragen of afspraken worden doorgestuurd. Met “met hagel schieten” bedoel ik dat er geen duidelijke keuze voor een doelgroep wordt gemaakt en dat de “pijn” van deze doelgroep niet voldoende duidelijk is. Kantooreigenaren hoor ik vaak zeggen dat het hun niet uitmaakt in welke sector de klant actief is. Er wordt alleen aangegeven dat ze liever geen agrarische klanten willen hebben. Wat zou je dan wel moeten doen om te groeien in het aantal klanten?

Hoe groei je het snelst in klanten?

Je marketingacties repeterend maken en richten op dezelfde doelgroep levert het snelst resultaat. Stel je wilt je gaan richten op architecten(bureaus), die zijn gevestigd binnen een straal van 20 kilometer om je eigen kantoorlocatie. Deze doelgroep ga je gedurende het jaar middels diverse marketingacties benaderen. Het begint bij het verkrijgen of opzoeken van de contactgegevens van de eigenaren van deze architectenbureaus. LinkedIn en via Google zoeken kunnen hierin helpen. Naar de persoonlijke emailadressen van de eigenaren ga je vier maal per jaar een mailing sturen. Finovion gebruikt hier de gratis software van Mailchimp voor. Voorbeelden van mailings kunnen zijn: fiscale tips gericht op architecten, een nieuwjaarsgroet, een uitnodiging voor een bijeenkomst met andere architecten. Een ander voorbeeld marketingactie is dat je op je kantoorwebsite een specifieke pagina maakt waarop staat beschreven waarom een architectenbureau klant bij jouw kantoor moet worden met als zoekterm architectenbureau. Of dat je gaat samenwerken met bedrijven die ook als doelgroep de architectensector hebben. Kortom, meerdere marketingacties op dezelfde doelgroep leveren naar mijn mening het snelst resultaat op.

[Door: Wichard Hendriks, oprichter van franchiseformule voor het administratie- en accountantskantoor Finovion]