Hoe een fabriek waar alles tegenzit gaat overleven

Busfabrikant Ebusco voert een doodsstrijd tegen faillissement.

Het noodlijdende Ebusco treft maatregelen om de bussenfabrikant te behoeden voor een faillissement. In Nederland blijft er één productielocatie over, omdat de vestigingen in Deurne en Venray worden samengevoegd. De eerste mensen zijn al ontslagen en uiteindelijk moet er jaarlijks 30 miljoen euro worden bespaard.

  • De geplaagde busfabrikant Ebusco worstelt met de productie
  • Lonen kunnen niet betaald worden, klanten lopen weg, schulden lopen op
  • Toch strijdt het bedrijf door om overeind te blijven
  • Het bedrijf kondigt de ene na de andere maatregel af voor de redding

Onlangs werd bekend dat Ebusco de productie grotendeels had stilgelegd uit kostenoverwegingen. Woensdag verloor de fabrikant een rechtszaak, waardoor het een belangrijke order van 45 bussen door Qbuzz definitief geannuleerd zag worden. Ook had de vervoerder het recht om beslag te leggen op de rekeningen van Ebusco, waardoor de fabrikant in acute geldnood terechtkwam.

De bussenfabrikant laat weten dat de geannuleerde bussen worden doorgeschoven naar andere klanten. “Dit zal echter waarschijnlijk pas omzet genereren in 2025 en niet in 2024. Daarnaast zal het bedrijf kosten moeten maken voor het opnieuw aanpassen van deze bussen om aan de specificaties van de vervangende klant te voldoen”, aldus de onderneming.

(tekst loopt door onder het blok)

De beurskoers van elektrischebussenfabrikant Ebusco dook in augustus onder de 1 euro per aandeel. Hoe anders was dat drie jaar geleden. Ebusco is na de beursgang maar liefst 1,3 miljard euro waard. Door de beursgang wilde Ebusco geld ophalen om verder te groeien, ook internationaal, en de naamsbekendheid vergroten. Het bedrijf kreeg met de beursgang de vooraf gehoopte 300 miljoen euro binnen. Maar de elektrificatie van het transport gaat veel langzamer dan gehoopt. Het geld van Ebusco raakt op en de organisatie kan niet meer voldoen aan verwachtingen van klanten.

Als onderdeel van de herstructurering gaat Ebusco zijn productie verder uitbesteden. Het bedrijf, dat het aantal productielocaties vermindert van zeven naar vijf, verwacht dat de herstructurering eind 2025 is afgerond.

Het bedrijf heeft achterstallige rekeningen en boetes voor te late leveringen van bussen, ter waarde van 33 miljoen euro. Ebusco is met “verschillende klanten” in gesprek over de verkoop van 61 geannuleerde bussen. In de eerste negen maanden van dit jaar heeft Ebusco 135 bussen geleverd, waarvan 37 in het laatste kwartaal.

(tekst loopt door onder het blok)

Als toonaangevende bron voor accountantnieuws, strategieën en inzichten in finance en accountancy, helpt accountantweek.nl accountants, controllers en hoger financieel management om voorop te blijven lopen. Schrijf u daarom nu in voor de heldere, korte en makkelijk leesbare nieuwsbrief van Accountantweek voor een overzicht van al het relevante nieuws, alle unieke en inspirerende (netwerk)evenementen en belangrijkste meningen of volg ons op Linkedin.

“Ebusco gaat door een zeer moeilijke fase. Ondanks dat ik me bewust was van de problemen, besloot ik in september bij Ebusco te beginnen, gedreven door het potentieel van het bedrijf”, zegt de nieuwe topman Christian Schreyer in een toelichting.

Financieel directeur Jurjen Jongma kondigde aan het bedrijf uit Deurne te verlaten. Hij vertrekt na de voltooiing van een voorgenomen aandelenuitgifte, waarover donderdag wordt gestemd.

Gerelateerde artikelen