Hoe breid je als accountant met succes je dienstenportfolio uit?

De Australische Accountantsdaily geeft een down under bekende consultant van kleinere accountantskantoren een aantal praktische tips om te overleven in het zicht van de vele ontwikkelingen die het beroep en de beroepspraktijk grondig gaan veranderen.

Stap 1 is: ga voor succes. Dat klinkt flauw, aldus de auteur: maar teveel kantoren doen dat niet of niet actief genoeg. Waarom? Doordat het denken over de toekomst geen echte prioriteit krijgt, door te weinig commitment en geen capaciteit en/of tijd. “Het is hoog tijd om een strategisch plan op te stellen: waar staan we nu, wat zien we gebeuren, waar willen we over vijf jaar zijn? En welke stappen moeten we daartoe zetten?”

Een van de meest voorkomende ‘modellen’ die de auteur buiten Australië opvallen is: het efficiënter maken van de back office (met behulp van ICT en Software-as-a-Service) en het versterken van het front office door het dienstenpakket op te frissen en uit te breiden. Bijvoorbeeld via:

• Aanschaf van state-of-the-art documentmanagement , workflow en administratieve software , die tijd vrijmaken voor echte advisering van de klant. Weg met de silo’s op het kantoor, weg met excel: de toekomst ligt in integrale systemen.

• Het inrichten van een veilig webportal waar klanten hun informatie kunnen ‘droppen’ em hun eigen files met aangiften etc. kunnen inzien.

• Kennismanagementoplossingen gaan gebruiken waardoor specialistische kennis voor alle medewerkers beschikbaar komt.

• Cloud-oplossingen aanbieden zoals online boekhoudsystemen voor cliënten waarbij zij het werk doen en u alleen adviseert en controleert op juistheid en compliancy.

• Cloud-based software voor financiële analyse proactief inzetten om beter advies te geven, data om te zetten in nuttige informatie, sterkte- en zwakte-anayses, doorrekenen van strategische scenario’s aanbieden, benchmarking en KPI-monitoring.

• Proactief de kredietwaardigheid van klanten beoordelen, assisteren bij het vinden van financiering, al dan niet via de bank.

• Assistentie bij het najagen van debiteuren, bij voorraadbeheer, prijsstrategieën etc. etc.

• Betere marketing en verkoop van de verschillende diensten, op basis van kennis van de klant en zijn behoeften.

Doet u dat allemaal al? Zo nee, wat let u om een eigen plan op te stellen?

www.accountantsdaily.com.au

Gerelateerde artikelen