Hoe Air France-KLM een schuld van 1,3 miljard buiten de balans houdt

De lening van investeerder Apollo wordt verpakt als obligatie.

Hoe voorkom je dat een lening van 1,3 miljard euro als schuld in de boeken komt te staan? Air France-KLM heeft het boekhoudkundige geitenpaadje gevonden. Volkomen legaal krijgt de luchtvaartmaatschappij een flinke financiële injectie, zonder dat de financiële positie verslechtert.

Het bedrag betreft een lening van investeerder Apollo. Als tegenprestatie mag deze investeerder het loyaliteitsprogramma Flying Blue deels van Air France-KLM uitbaten. De database met klantgegevens blijft in handen van Air France-KLM. 

Dat de 1,3 miljard toch niet als lening op de balans staat, komt doordat de investering de vorm krijgt van een eeuwigdurende obligatie waar Air France-KLM regelmatige betalingen op doet. Eerder haalde het luchtvaartconcern op die manier al geld op voor vliegtuigmotoren en andere onderdelen. 

Die obligaties tellen bovendien niet mee als schuld volgens boekhoudregels, maar als aandelen. Daardoor kan het concern zijn financiële positie verbeteren, wat ook goed is voor de voorwaarden voor leningen die het nog afsluit. Apollo heeft de optie om de investering nog op te schroeven naar anderhalf miljard euro.
 

 

Gerelateerde artikelen