4 manieren waarop accountantskantoren ChatGPT kunnen inzetten

De chatbot helpt met de administratie, bespaart tijd en adviseert klanten.

De chatbot is niet meer weg te denken uit het nieuws over AI-innovaties. Velen zijn de zakelijke mogelijkheden ervan gaan verkennen. Zo ook het Engelse platform Accountancy Today. Die ontdekte vier kansen van de chatbot voor accountantskantoren.

1. Verbeteren klantenservice
De eerste kans voor een accountantskantoor is het verbeteren van de klantenservice. Chatbots kunnen veel gestelde vragen beantwoorden en ondersteuning bieden aan klanten, waardoor personeel tijd vrijmaakt voor complexere problemen. Een voordeel hierbij is dat de chatbot non-stop beschikbaar is en meerdere vragen tegelijk kan beantwoorden. Met name ChatGPT is getraind in een breed scala aan onderwerpen en kan een reeks vragen behandelen over boekhouding, belastingen en financiële rapportage.

2. Automatiseren routinetaken
Het tweede voordeel van chatbots is dat ze veel routinetaken kunnen automatiseren, zoals het invoeren en het bijhouden van gegevens. Dat bespaart tijd en voorkomt menselijke fouten. Dit kan accountantskantoren helpen hun bedrijfsvoering te stroomlijnen en kosten te besparen.

3. Nieuwe klanten aantrekken en omzet verhogen
Chatbots kunnen ook helpen nieuwe klanten aan te trekken en de omzet te verhogen. Dit door het bieden van een gemakkelijke klantervaring. ChatGPT kan helpen bij het beantwoorden van vragen over de diensten van een bedrijf en kan zelfs aanbevelingen doen op basis van de behoeften en voorkeuren van een klant.

4. Gegevensanalyse verbeteren
Last but not least helpt een chatbot om gegevensanalyse te verbeteren. De chatbot kan daarmee een prima adviseur zijn. Hij verzamelt gegevens en inzichten over de voorkeuren en het gedrag van klanten, waardoor die hun diensten kunnen verbeteren en het aanbod kan afstemmen op de veranderende behoeften van hun klanten.

Gerelateerde artikelen