Het nieuwe ondernemen
Fortune publiceert ‘Change the World’ lijst van kampioenen in maatschappelijk ondernemen.
Op nummer 1 van de lijst grote ‘social-change innovators’ die Fortune opstelde staat, wellicht verrassend, farma-zwaargewicht GlaxoSmithKline. Het tijdschrift selecteerde vijftig ondernemingen met een omzet van > $ 1 miljard, die voorop lopen in de evolutie naar ‘wij gaan niet puur en alleen voor de winst’.
Het idee van ‘shared value thinking’ in ondernemersland wint steeds meer terrein, zo blijkt, ook in het internationale bedrijfsleven. Het gaat verder, die nieuwe attitude, dan het uiten van brave maar vage woorden over ‘duurzaamheid’ of corporate citizenship; het gaat om het centraal stellen van de meetbare maatschappelijke impact die de onderneming wil maken en maakt.
En dat kan, zo blijkt, zonder de aandeelhouders tekort te doen. En die bedrijven blijken ook te kunnen groeien.
De methode die Fortune gebruikt bij de selectie (en uitgebreid beschrijft) begint met een oproep om ondernemingen te nomineren, gericht aan het bedrijfsleven zelf, maar ook aan wetenschappers, non-profit instellingen en belangengroepen. Uit die genomineerden wordt een long list opgesteld samen met FSG, een nonprofit social-impact consultancy, met het Shared Value Initiative en hoogleraar Michael E. Porter van de Harvard Business School.
Deze lijst wordt vervolgens gescoord op
- Meetbare maatschappelijke impact
- Winstgevendheid en
- Innovativiteit
De resulterende ranglijst wekt hier en daar enige verwondering, en kan dan ook het best gezien worden als een inspirerende inventarisatie van de vele geheel eigen manieren, waarop ondernemingen over de hele wereld vorm geven ‘het nieuwe maatschappelijke ondernemen’.
Oh – en wij zijn als land present met Unilever, DSM en Heineken…