Het Nederlands wagenpark is oud en vervuilend
Max Erich, sectoreconoom Automotive: “Door het vergrijzende wagenpark profiteert Nederland maar beperkt van de steeds lagere CO2-uitstoot van nieuwe auto’s. Wij verwachten dat de verkoop van nieuwe auto’s ook het komende jaar op een laag niveau blijft.”
Verkoop nieuwe auto’s blijft laag
De markt voor nieuwe personenauto’s in Nederland is, in tegenstelling tot buurlanden als België en Duitsland, nooit helemaal hersteld van de crisis. In 2016 lag het aantal registraties van nieuwe auto’s bijna een kwart onder het niveau van 2007. Ondanks groei, blijven de registraties in 2017 hangen op 410.000. In 2018 zakt de markt volgens ING Economisch Bureau zelfs weer terug naar 400.000, door een lagere vervangingsvraag in de belangrijke zakelijke markt.
Liever een occasion
Bij particulieren blijven occasions favoriet. Jaarlijks worden in Nederland bijna vijf maal zo veel occasions als nieuwe auto’s verhandeld. Die verhouding is beduidend hoger dan in omringende landen. Zo worden in België jaarlijks bijna evenveel nieuwe auto’s als occasions gekocht. Nederland kent relatief hoge belastingen op aanschaf van nieuwe auto’s. Persoonlijke transportmiddelen zijn in Nederland gemiddeld 18,5% duurder dan in de rest van Europa.
Oud wagenpark, hoge CO2-uitstoot
De relatief geringe nieuwverkoop leidt tot vergrijzing van het wagenpark. De gemiddelde leeftijd van alle auto’s in Nederland steeg tussen 2007 en 2016 van 8,5 naar 10,2 jaar. Hierdoor profiteert het wagenpark slechts beperkt van nieuwe zuinige technologie in auto’s. De gemiddelde CO2-uitstoot in gram per km van het totale wagenpark nam tussen 2007 en 2016 slechts met 8% af. In die periode liep de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuw verkochte auto’s met 35% terug.
Voor verdere grafieken en informatie, klik op deze link