Herstel beroepseer redding van accountant?
Dat zeggen de adviseurs voor accountantskantoren zaterdag in het FD.
Beiden zijn betrokken bij een recent boek ‘Artikel 5. De beroepseer van de accountant’. Deze bundel essays en interviews analyseert waar het ‘accountantsprobleem’ vandaan komt en wat eraan te doen is. Het beroep wordt al jaren gekweld door affaires, tanend vertrouwen van de buitenwereld, en gefrustreerde beroepsbeoefenaren. De oplossing zoeken Van Kempen en Kloppenburg niet in meer regels of nog een groot hervormingsplan.
De oplossing moet komen uit het binnenste van de accountant zelf. Het boek roept op tot herstel van de ethiek. De beroepseer, de afgelopen jaren ondergesneeuwd, moet weer centraal komen te staan in het werk van de accountant.
De oorzaken van de malaise zijn divers. De jacht op het grote geld speelt zeker een rol. Maar ook de klant is veranderd. “Ze kijken niet meer op tegen accountants”, zegt Kloppenburg. “Ze zeggen: waar staat dat in de regels? Er zijn sowieso veel klanten die de accountant als een vervelende kostenpost zien, een moetje.” En dan zijn er nog de nieuwe regels en de strenge toezichthouder, de AFM, waardoor accountants in hun schulp zijn gekropen.
Het boek is verschenen in een reeks die wordt uitgegeven door de Stichting Beroepseer, een organisatie die zich het lot van de moderne professional aantrekt. Eerdere edities in de reeks gingen over leraren en zorgverleners.
Het boek biedt een rijke bundeling aan bijdragen met voornamelijk positieve inzichten, scherpe analyses en verhalen van mensen uit of in de nabijheid van de accountancysector, waaronder: Arnout van Kempen, Thijs Smit, Martin Martinoff, Marcel Pheijffer, Therese Grohnert, Roger Meuwissen, Wim Gijselaers, Henk Scheffers, Frederique Six, Young Profs, Eric Smit, Boudewijn de Bruin, Arnold Schilder en Christopher Humphrey. Met als centrale vraag hoe staat het eigenlijk met de beroepseer van de accountant en wat is er (meer) nodig de accountant te helpen goed werk te leveren in dienst van ons allemaal?