‘Groot deel mkb verwacht bedrijfsmodel aan te moeten passen’
Wat opvalt is dat bedrijven tot vijftig werknemers, een aanpassing van het bedrijfsmodel minder noodzakelijk vinden (22 procent) dan de middelgrote bedrijven met 50 tot 250 werknemers (bijna dertig procent). Verklaring hiervoor kan zijn dat middelgrote bedrijven meer impact verwachten door de komst van digitale nieuwkomers en meer bezig zijn met technologie, dan de kleinere bedrijven. Uitschieter is Spanje waar bijna zestig procent van het mkb denkt binnen vijf jaar op te moeten doeken, als er geen verandering plaatsvindt.
Nieuw bedrijfsmodel nodig
Hoewel slechts drie procent van de Nederlandse bedrijven al actie onderneemt hun bedrijf aan te passen aan de markt, wordt hier wel degelijk over nagedacht. Meer dan veertig procent van de Nederlandse bedrijven is bezig met het onderzoeken van nieuwe bedrijfsmodellen om zich te weren tegen de concurrentie. Een percentage dat overeenkomt met de andere landen uit het onderzoek.
Digitale concurrentie
Ruim een derde van de Nederlandse respondenten ziet digitale nieuwkomers op het toneel verschijnen. Bijna de helft van de kleinere bedrijven geeft aan digitalisering als topprioriteit te beschouwen. Met 65 procent is die urgentie zelfs nog hoger bij middelgrote bedrijven, waarmee duidelijk is welke positie op de bedrijfsagenda het onderwerp bekleedt.
Groei door online sales
Alle bevraagde landen (UK, Duitsland, Frankrijk, België, Spanje, VS en Nederland) richten zich op groei. Bijna tachtig procent van het Nederlandse mkb verwacht te groeien. Dat sentiment wordt gedeeld in Europa, met 73 procent van de Britse bedrijven en maar liefst tachtig procent van de Franse en Spaanse respondenten die focussen op groei. Om te kunnen groeien richt het grootste deel van de Nederlandse bedrijven zich op online sales (32 procent) en op het aannemen van flexibel personeel (23 procent) of meer eigen personeel (22 procent). In de UK zijn online sales (30 procent) en channel sales van belang (26 procent). In de VS is het meeste vertrouwen in online sales (39 procent). Terwijl Duitsland denkt de groei te vergroten met het aangaan van nieuwe partnerships (31 procent).
Betere winstmarge door data
Bijna een derde (32 procent) van alle ondervraagde professionals gaf aan met een enkele druk op de knop een compleet overzicht van de prestaties van het bedrijf te kunnen krijgen. Deze verhoogde beschikbaarheid van informatie stimuleert winstgevendheid, waarbij data-gedreven bedrijven aangeven een gemiddelde winstmarge van 22 procent voor 2015 te hebben behaald, in vergelijking met 14 procent voor bedrijven die slechts beperkt gebruik maken van data in hun bedrijfsvoering.
“Het steeds slimmer inzetten van technologie kondigt een periode van snelle groei en efficiency aan”, aldus Erik van der Meijden, CEO bij Exact. “Meer dan een kwart van de respondenten geeft aan moeite te hebben mee te komen in alle technologische veranderingen. In België is dat zelfs ruim veertig procent. Zonde want daarmee gaan kansen verloren. De wereld verandert razendsnel. De ene technologie is nog niet ingevoerd, of de volgende dient zich alweer aan. Als bedrijf moet je blijven vernieuwen om mee te komen. Dat geldt voor een accountant, bakker of transporteur, maar zeker ook voor ons. Daarom kijken we bijvoorbeeld naar de mogelijkheden van fintech in onze oplossingen en gaan we klanten digitaal verbinden om voor hen nieuwe business opportunities te creëren.”