Groen en duurzaam = omzetgroei
Grote multinationals scoren verrassend goed met duurzame producten en diensten.
De omzetten die multinationals realiseren met hun portfolio’s van duurzame producten en diensten laten verrassend sterke groei zien, zo blijkt uit een onderzoek van de Conference Board onder bedrijven in de S&P Global 100.
Een steekproef uit die bedrijven laat tussen 2010 en 2013 een groei in duurzame producten en diensten zien van 91% – terwijl de totale omzet in diezelfde periode slechts met 15% toenam.
Zo realiseerde Kimberly-Clark in die periode een omzetgroei van 7,6% – maar hun duurzame producten (zoals toiletpapier zonder kartonnen rolletje!) groeiden met 296%. ‘Groene’ producten zijn nu goed voor 37% van de totale omzet. Dow Chemical’s duurzame omzet steeg in die vier jaar met 147%, tegen slechts 6% voor de totale omzet. Het aandeel groene producten steeg van 4 naar 10% .
Het is vooral de groeiende vraag van steeds bewuster consumenten naar duurzame producten die verantwoordelijk is voor deze groei, en niet proactieve strategische plannen, door beslissers opgesteld in het eerste decennium van deze eeuw. Inmiddels begint het bedrijfsleven in te zien, dat duurzaamheid niet alleen lastig en duur is, maar ook een USP die succes of falen van een onderneming mede bepaalt.
Het rapport Driving Revenue Growth through Sustainable Products and Services, dat tot stand kwam in samenwerking met het Investor Responsibility Research Center Institute, geeft tientallen interessante voorbeelden van duurzaamheid-gerelateerde initiatieven in de automobiel-, chemische, productie en technologiesectoren.