Gratis bezorgen loont

Dat het gratis aanbieden van bestelde artikelen loont, bewijzen de jaarcijfers van Bijenkorf. De winst uit online nam enorm toe.

Winkelketen De Bijenkorf ziet al vijf jaar lang de omzet zien groeien. Met name de beslissing om onlinebestellingen gratis te bezorgen, heeft het bedrijf vorig jaar geen windeieren gelegd. Dat bleek uit de resultaten die het bedrijf wereldkundig maakte.

De totale omzet steeg in een jaar tijd met 12 procent. Door de overstap op kosteloze bezorging wist een kwart meer consumenten de webwinkel te vinden. De omzet uit onlineverkopen steeg met bijna een derde. Exacte omzetcijfers werden niet genoemd.

De operationele winst voor afschrijvingen steeg met 8 procent tot 38,7 miljoen euro. Ondanks de gestegen verzendkosten voor de webshop, zijn de onlineverkopen volgens de Bijenkorf winstgevend.

Het bedrijf maakte verder bekend afgelopen jaar 33 miljoen euro te hebben geïnvesteerd in winkels en onlinediensten. Over het nettoresultaat doet de Bijenkorf geen uitspraak.

De Bijenkorf bouwt een nieuwe distributiecentrum, dat twee afzonderlijke vestigingen voor onlinebestellingen en bevoorrading van winkels vervangt. Door de ingreep verliezen 143 medewerkers in Woerden hun baan.