Grant Thornton: Europese transacties in digitale industrie nemen toe
De sterke toename in het aantal transacties in de Europese digital agency, advertising en marketing services sector wordt onder andere veroorzaakt door een stijging in het aantal internationale transacties en toegenomen interesse vanuit financiële investeerders. Het cross-border deal percentage stijgt fors van 29% in de eerste helft van 2016 naar 36% een jaar later. Internationale kopers zijn wederom de grote advertising agencies, financiële investeerders, technologische bedrijven en professionele dienstverleners. De interesse vanuit financiële investeerders neemt onder andere toe doordat de sector meer volwassen en winstgevender wordt.
Buitenlandse kopers verkiezen Duitsland boven het Verenigd Koninkrijk
Ondanks de onzekerheid over de gevolgen van de Brexit, profiteerden veel kopers in 2016 van de flinke daling van de Britse pond. In 2017 zijn Britse digitale bureaus zijn minder populair onder buitenlandse kopers. Daarentegen steeg het percentage internationale transacties met een Duitse target van 23% in de eerste helft van 2016 naar 27% in dezelfde periode dit jaar. Ook Zweedse en Spaanse digitale bureaus weten te profiteren. De Franse industrie is op stoom, maar is meer in zichzelf gekeerd. Het percentage transacties met een Franse target stijgt van 17% in de eerste helft van 2016 naar 19% in de eerste helft van 2017. Echter, het percentage internationale transacties halveert bijna van 10% in 2016 naar 4% in 2017.
Aantal internationale transacties met Nederlandse digitale bureaus daalt
Nederlandse digitale bureaus groeien fors en weten te profiteren van de achterlopende digitale transformatie bij omringende landen. In 2017 hebben er nog betrekkelijk weinig internationale transacties met Nederlandse digitale bureaus plaatsgevonden. Het aantal internationale transacties met Nederlandse digitale bureaus daalt van 19% in de eerste helft van 2016 naar slechts 4% in de eerste helft van dit jaar.
Volgens Hans Maltha, de voorzitter van branchevereniging Dutch Digital Agencies, zijn er op dit moment weinig partijen meer 'over' in Nederland die voldoende schaal hebben om interessant te zijn voor een internationale overname. "Ik denk dat in Nederland partijen eerst (weer) moeten consolideren om qua schaal interessant genoeg te worden voor overnames uit het buitenland”, aldus Maltha.
Positieve groeiverwachtingen binnen de Nederlandse sector
De groeiverwachtingen voor Nederlandse digitale bureaus zijn positief, aldus branchevereniging Dutch Digital Agencies, met een verwachte winstgroei van 15% in 2017. Ruim 10% van de totale omzet van deze digitale bureaus wordt in het buitenland gerealiseerd. Nederlandse digitale bureaus worden steeds interessanter gevonden door dit internationale karakter.
Evert Everaarts, manager M&A bij Grant Thornton: "De verwachting is dat Nederlandse digitale bureaus verder weten te profiteren van een sterke positie en reputatie op het gebied van digitale transformatie. Buitenlandse kopers kloppen geregeld al op de deuren van deze Nederlandse bureaus. Wij verwachten dat Nederlandse digitale bureaus de komende maanden nog druk bezig zijn om het financiële jaar zo goed mogelijk af te sluiten. In 2018 zullen zij zich weer op het internationale fusie- en overname speelveld begeven."