Goede doelen krapper bij kas

Goede doelen zitten steeds krapper bij kas. De inkomsten uit eigen fondsenwerving zijn de afgelopen twintig jaar nauwelijks gegroeid. Ook door de terugtrekkende overheid en de opkomst van alternatieve manieren van ‘goed doen’ wordt de strijd om de donateur heviger. De focus moet minder op minimalisatie van de kosten en meer op het vergroten van de maatschappelijke impact liggen. Innovatieve goede doelen richten zich op onderscheidend vermogen en doen er alles aan om donateurs een totale klantbeleving te geven.

Dit is te lezen in het vandaag verschenen rapport ‘Van donatie naar relatie’ van ING Economisch Bureau.

Ceel Elemans, ING Sectormanager Goede Doelen: “De wereld van goede doelen staat op zijn kop. Wil de sector weer verder groeien, dan is er meer creativiteit nodig. Innovatie moet bovenaan de agenda staan, alleen dan blijf je relevant.”

Weinig vertrouwen, meer concurrentie

De vergrijzing is geen slecht nieuws voor goede doelen. Ouderen doneren meer dan jongeren. Het deel van het inkomen dat zij aan goede doelen besteden, loopt echter al jaren terug. Rekening houdend met de inflatie, geeft een gemiddeld huishouden zelfs een derde minder uit aan collectes en donaties dan twintig jaar geleden. Van de ruim 50.000 respondenten uit de ING Vraag van Vandaag geeft een grote meerderheid (67%) aan weinig vertrouwen in goede  doelen te hebben. Daarnaast trekt de overheid zich terug en ontstaan er steeds meer alternatieve vormen van filantropie die ten koste gaan van de donaties aan goede doelen.

Van behoudend naar innovatief

Er zijn voldoende kansen om het tij te keren. De behoudende cultuur binnen de sector belemmert vernieuwing. Succesvolle goede doelen laten zien dat een frisse wind veel oplevert. Innoveren en experimenteren moeten daarom een vast onderdeel van het werken bij een goed doel worden. Een wendbare organisatie en meer samenwerking met bedrijven, donateurs en vrijwilligers zijn nodig.

Van donatie naar relatie

Niet de gift, maar de betrokkenheid van de donateur staat bij succesvolle fondsenwerving centraal. Goede doelen die donateurs als klant benaderen laten betere resultaten zien. Donateurs die een duidelijke tegenprestatie of bijzondere service ervaren zijn extra loyaal. Een bedankje of een rondleiding bij één van de projecten die met donateursgeld worden uitgevoerd kan al veel betekenen. Donateurs moeten ‘waar’ voor hun geld krijgen.

Gerelateerde artikelen