Gewijzigde regels bijtelling stuwen verkoop auto’s
De bijtelling voor de meeste plug-ins is per 1 januari van 7 naar 15 procent gegaan. Voor andere auto’s geldt dit jaar een percentage van 21 of 25 procent bijtelling. Alleen volledig elektrische auto’s houden hetzelfde bijtellingspercentage, 4 procent.
Toch was het maar een matig jaar, aldus directeur Clem Dickmann van Aumacon. ‘Het cijfer van 2015 ligt niet ver boven dat van 2014 en dat was een absoluut dieptepunt.’
‘Fikse fiscale stimulansen’ waren een belangrijke reden voor de groei in autoverkopen in het afgelopen half jaar. Nu die er dit jaar niet zijn, ‘houdt de autobranche de adem in’. Verkopers hebben volgens Dickmann nog een flinke voorraad aan auto’s die wel al zijn geregistreerd maar nog niet verkocht.
Volgens branchevereniging BOVAG Autodealers is het goed dat er in 2016 een begin wordt gemaakt met het aanpakken van de ‘forse marktverstoringen door uit de hand gelopen fiscale stimuleringen’. Ook RAI Vereniging denkt dat nieuwe regels de inleiding zullen zijn voor een ‘stabielere en gezondere’ automarkt.
Volkswagen was voor de elfde keer op rij het meest populaire merk. Met een marktaandeel van 12,5 procent hield de geplaagde Duitse automaker Peugeot (11 procent) achter zich.
Met de Peugeot 308 had de Franse automaker wel het bestverkochte model van 2015. Met 28.950 verkochte exemplaren wist het de populairste auto van 2014, de Volkswagen Golf (20.344 exemplaren) ruim achter zich te houden.
De Renault Clio was bij de modellen de nummer drie met 17.010 verkochte exemplaren. Renault completeerde ook bij de merken de top drie met een marktaandeel van 7,8 procent.
(ANP)