Gevolgen van Brexit voor transportsector beperkt

Als gevolg van de Brexit zijn de macro-economische prognoses naar beneden bijgesteld. Vooral de exporterende sectoren zullen een vraaguitval uit het VK in hun omzet terugzien. Dit zijn de industrie en het agrifood cluster. Een deel van de agrifood producten worden vanuit Nederland met de vrachtauto naar het VK vervoerd. Een terugval in de export van deze producten, zal dit deel van het wegvervoer raken. De kustvaart vervoert vooral natte bulk, maar ook breakbulk tussen Nederland en het VK. Het roro vervoer is hierin belangrijk en dan met name personenauto’s richting het VK.
Toch is de invloed van de Brexit op de transportmodaliteiten vooralsnog beperkt. Nederland en ander EU landen – met name Duitsland- zijn vooral belangrijk voor het Nederlandse goederenvervoer.
Verder vielen de eerste halfjaar cijfers van de haven van Rotterdam tegen. De containeroverslag in de haven van Rotterdam daalde en daarmee won de haven van Antwerpen weer aan marktaandeel. Een trend die al langer geleden is ingezet.
Het aantal faillissementen in het wegvervoer daalde flink het eerste half jaar. Maar of de vette jaren aanbreken blijft de vraag nu macro-economische risico’s boven de markt hangen en de dieselprijs weer is gestegen.
AccountantWeek.nl informeert over zaken die voor accountants, medewerkers van MKB-accountantskantoren en hun klanten écht relevant zijn. Als lid ben je altijd op de hoogte van het laatste nieuws.
Ontvang de gratis nieuwsbrief Word nu lidPersonalia
Vacatures
Markt Update
Vragen over adverteren?

Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
AccountantWeek.nl is onderdeel van Sijthoff Media, dé partner voor (finance) professionals. Benut de vele advertentiemogelijkheden.
Daan Commandeur
Partner Manager