GetMonkeys: Voorsorteren op toekomst accountancy met CFO-services

"Wij doen ‘ongoing control’. Elke maand de thermometer erin. Daar komen vraagstukken uit waar onze CFO’s zich in kunnen vastbijten".

Fotografie: Julia de Boer

Ruim twee jaar geleden richtte Maarten van Leeuwen en Maarten Smulders de niet traditionele financiële dienstverlener GetMonkeys op. Beide oprichters herkenden onafhankelijk van elkaar de behoefte aan CFO-diensten in vooral het mkb. 

Maarten van Leeuwen werkte hiervoor in de accountancy, bij o.a. Brouwer & Oudhof en Deloitte. Bij een van zijn klanten Rockstart, een startup accelorator bedrijf dat start-ups helpt met coaching en financiering, merkte hij dat veel ondernemingen wel een CEO, COO en CMO hadden, maar geen CFO. “Dat is jammer”, aldus de mede-oprichter van GetMonkeys. “Het merendeel van de mkb’ers kunnen zich natuurlijk ook geen fulltime CFO veroorloven, maar af en toe een paar uur kan al heel veel winst opleveren. Financiering ophalen, actuals tegen budgetten aanhouden, investeringsadvies. Dat zijn slechts een paar voorbeelden. Toen kwam ik op een idee: stel dat je via je accountant CFO-diensten kunt afnemen als mkb-ondernemer?” 

Ook Smulders herkende deze behoefte in zijn werk als controller/financieel manager bij verschillende grote en middelgrote ondernemingen. “Het is veel werk om alle cijfers bij elkaar te krijgen en er dan financial control op los te laten. Vervolgens de stap naar strategisch advies maken, gebeurt veels te weinig. Daar zagen Maarten en ik een gat in de markt.” De succesformule heeft zich al bewezen. In 2018 won het kantoor de Exact Cloud Award voor samenwerking.

Een tool voor elke situatie
De werkwijze van GetMonkeys is als volgt. Eerst volgt een gesprek met de ondernemer. “Dit lijkt op een sollicitatiegesprek”, aldus Van Leeuwen. “We moeten goed bij elkaar passen. Voor ons is het heel belangrijk dat een klant zowel interesse heeft in het compliance-gedeelte als het controlling en CFO-stuk. Een klant die alleen de boekhouding wil uitbesteden, is bij ons niet aan het juiste adres.”

Na een digitale onboarding van de  de klant, vindt een uitgebreide intake plaats middels het Finance Business Canvas. Van Leeuwen: “We willen de ondernemingen heel goed leren kennen, zodat we de administratie optimaal kunnen inrichten en de match met een CFO kunnen maken wanneer er vraagstukken zijn. We zetten daarvoor de juiste tools in, zodat we zoveel mogelijk cijfers en informatie geautomatiseerd binnen krijgen.” 

“Voor elke behoefte hebben we een tool getest die we kunnen inzetten”, voegt Maarten Smulders toe. “Voor elke specifieke situatie hebben we dus een oplossing. We willen zo snel mogelijk toekomen aan het control-stuk en dan de CFO-diensten, dus moet de administratie snel draaien en geoptimaliseerd zijn.”

Community van CFO’s 
Voor de CFO-dienstverlening heeft GetMonkeys inmiddels een netwerk opgebouwd van zo’n 26 financieel experts, die parttime voor het kantoor actief zijn. “Dat zijn zzp’ers, maar ook business controllers die een vaste baan hebben bij grotere bedrijven”, legt Smulders uit. “Wat veel van hen ervaren is dat ze hier slechts een deel van hun tijd bezig kunnen zijn met waar ze echt goed in zijn: strategisch adviseren. Via ons concept kunnen ze aan de slag bij scale-ups, misschien zes uur per maand voor de ene, dan weer voor een andere onderneming. Daar leren ze enorm veel van. Ze hebben allemaal eigen specialismen. Voor mkb-ondernemers is finance een containerbegrip: M&A, financiering, management accounting. Wij verbinden de juiste specialist aan de juiste ondernemer.”


Maarten van Leeuwen


Maarten Smulders

Door het eerst goed op poten zetten van de financiële administratie en de managementrapportages, kunnen de CFO’s al snel aan de slag met gericht advies. “Onze klanten zijn vooral innovatieve bedrijven die snel willen groeien”, aldus Smulders. “Onze CFO’s gaan niet op de stoel van de ondernemers zitten, maar helpen hen met het valideren van keuzes. Klopt een onderbuikgevoel wanneer we kijken naar de verwachtingen vanuit de cijfers?”

De toekomst voorspellen
De oprichters van GetMonkeys zien de behoefte aan data-analyse groeien in de markt. “Veel mkb-bedrijven hebben heel veel data waar ze wat mee willen doen”, constateert Van Leeuwen. “Wij zetten we vaak Power BI in. Daar kun je enorm veel mee als CFO/business controller.”

GetMonkeys heeft recentelijk ook de eerste stappen gezet met artificial intelligence (AI). “Wanneer je alle systemen koppelt, kun je er Power BI op loslaten”, zegt Van Leeuwen. “Je koppelt bijvoorbeeld je sales data aan Google Analytics en je financiële systeem. Je kunt dan een investeringsanalyse draaien voor je marketinginspanningen. Hoeveel heb je geïnvesteerd in verschillende uitingen en wat hebben die opgeleverd? Met AI kun je dan ook naar de toekomst kijken. Als je zoveel investeert in deze marketing en sales kanalen, betekent dat het volgende voor je omzet en winst. Dat zijn de echt waardevolle inzichten die je voor je klanten kunt genereren.”

Conclusie
Met hun CFO-concept sorteren Smulders en Van Leeuwen voor op de toekomst. “Wanneer alle data uit alle systemen gekoppeld is krijg je virtuele controle”, zegt Van Leeuwen. “Voor de mkb-accountant blijft dan nog het advies over dat je op basis daarvan kunt geven. CFO Services voor het MKB, dat is de toekomst. De administratie draait en de ondernemer wil regelmatig gesprekken met iemand die hun business goed begrijpt en op basis van de cijfers strategisch advies kan uitbrengen.” 

“Wij doen ongoing virtual business control”, vult Smulders aan. “Elke maand de thermometer erin. Daar komen vraagstukken uit waar onze CFO’s zich in kunnen vastbijten. Onze missie is finance op deze manier inrichten voor ondernemende mkb-bedrijven. Veel waarde leveren voor een schappelijk tarief. Voor een fixed fee. We willen zo weinig mogelijk uren schrijven. Alleen voor de CFO diensten betaalt de klant extra.” 

“Voor onze CFO’s is het hele interessante leeromgeving”, zegt Smulders tot slot. “Je leert precies wat er speelt op het gebied van compliance, control en strategie. En welke nieuwe nieuwe tools je kunt inzetten. Onze klanten  lopen voorop in hun branch die ons ook voortdurend uitdagen en stellen dus hoge eisen aan ons. Dat vertaalt zich weer naar innovatie. En dat maakt ons aantrekkelijke partij voor ambitieuze financials en andere ondernemers”

[avg-advertorial slug=”kom-naar-de-accountancy-expo-op-16-juni-2020″] 

Gerelateerde artikelen