Genomineerden Nationale Accountancyawards pitchen tijdens Financial Systems Beurs
Maar voordat bekend wordt wie de winnaars zijn van de Nationale Accountancy Awards, zijn er eerst nog ‘elevator pitches’ van de genomineerden. In presentaties van één minuut leggen ze uit waarom juist zij een prijs zouden moeten winnen. De eerste pitches op een rij.
Marco Kasbergen (Deloitte): ‘Van kosten naar investeringen’
Deloitte heeft een platform ontwikkeld voor ondernemers waarmee ze inzicht kunnen krijgen in hun cijfers. Op basis hiervan kan Deloitte advies geven hoe ondernemers kunnen groeien. Hierbij maakt Deloitte gebruik van een ‘business maturity model’ dat samen met de Universiteit van Utrecht. ‘Een positieve stok achter de deur voor de ondernemer’, aldus Marco Kasbergen van Deloitte. De adviesmodule heeft een prijs. ‘De ondernmer heeft er echt wat aan. Het zijn geen kosten meer die hij maakt, het zijn investeringen.’
Egbert Jan Blonk (Grant Thornton): ‘Buiten winnen is binnen beginnen’
‘Buiten winnen is binnen beginnen’, zegt Egbert Jan Blonk van Grant Thornton. Grant Thornton biedt ondernemers de mogelijkheid om elke moment volledig toegang te hebben tot zijn jaarrekening. Online Accounting, noemt Grant Thornton het. Dit betreft het digitaliseren van het accounting-proces. Het omvat de klantenportal, het digitaal aanleveren van informatie, een ‘scan en herken’-proces, het automatisch genereren van rapportages, het digitaal akkoord geven voor klanten en het digitaal ondertekenen door accountants via e-signing. Door Online Accounting kan er gecontroleerd woren gecommunicererd met de klant. De jaarrekening wordt doorlopend geactualiseerd. ‘De klant betaalt minder dan vroeger, toen de jaarrekening nog niet was gedigitaliseerd. En hij heeft meer inzicht in zijn cijfers.’
Harold Klein Swormink (MTH – MO-NI): ‘Administratie én coaching’
MO-NI (een dochter van het traditionee kantoor MTH) biedt ondernemer een financieel platform in de cloud en combineert dat met business coaching. ‘Via een administratieve oplossing in de cloud hebben ondernemers altijd en overal inzicht in de financiële situatie van hun bedrijf. Daarnaast bieden we persoonlijke businesscoaching.’ Zo biedt MO-NI speciale brancheoplossingen voor automotive en de horeca. ‘We doen dit in samenwerking met allerlei IT-partijen die zich ook op deze sectoren richten.’
Ryanke Beckmann (Ten Kate Huzinga): ‘We kunnen ons succes nauwelijks aan’
Ten Kate Huizinga zet als middelgroot accountantskantoor in op wat het kantoor noemt ‘innovatief administreren’, zegt Ryanke Beckmann van Ten Kate Huizinga. Ten Kate Huizinga werkt met ‘best of breed’ software, die innovatieve en optimaal passende oplossingen kan bieden: ‘Finance Online’, dat bestaat uit cloud-toepassingen van ERP- en CRM-pakketten. ‘Hiervoor selecteren we in principe uit een beperkt aantal pakketten. Maar we kijken naar wat de klant nodig heeft, en kunnen soms klantspecifieke keuzes maken. Belangrijk hierbij vinden we het om onafhankelijk te kunnen werken in het belang van de klant.’ Dat slaat aan: ‘We kunnen ons eigen succes nauwelijks aan.’
Dennis Klasen (Van Oers): ‘Performance van de klant is substantieel verbeterd’
Van Oers Accountancy & Advies is zeer actief als het gaat om de invoering van ICT-systemen en online toepassingen in haar dienstverlening aan ondernemers. Een voorbeeld? Directeur Dennis Klasen noemt een volledig geïntegreerd operationeel en managementinformatiesysteem waar ruim honderd franchisers van McDonalds gebruik van maken. ‘Iedere ochtend weet de franchisenemer precies wat er gisteren is gebeurd. We maken hiervoor gebruik van de informatie die binnen McDonalds aanwezig was. Wij hebben deze informatie toegankelijk gemaakt. In toenemende mate gaat het om operationele informatie: daar heeft de franchisenemer van dag tot dag het meeste aan. Niet alle franchisenemers maken overigens gebruik van ons systeem. Maar de winstgevendheid van de franchisenemers die er wel gebruik van maken is aanzienlijk toegenomen.’
Patrick Hermans (Styb): ‘De innovaccountant’
Waar accountants doorgaans terugkijken in de tijd wil STYB zijn klanten (bijna) real-time inzicht geven in hun financiële administratie. Dat doet het door slim gebruik te maken van ICT. Patrick Hermans, directeur van STYB nomet o.a. een app in de cloud. ‘Met de Styb-app heeft de klant actuele informatie, die dagelijks wordt ververst. Daarmee kunnen klanten proactief toekomstgericht sturen. De financiële gegevens maken we toegankelijk op de pc, maar ook op de mobiele telefoon en tablet.’ Ook biedt Styb klanten een website aan tegen lage kosten. ‘Dat doen we met behulp van AFAS-software. Klanten hebben zo al voor 500 euro een website.’ Branchevreemd? ‘Ach, waarom zou je het laten liggen. Wij zijn een innovatief accountantskantoor. Innovacountants, noemen we dat. Waarom zouden die geen sites maken?’
Later meer.