Geld als middel en niet als doel

Het is de kunst om met zo min mogelijk geld een zo groot mogelijke impact te hebben zonder je voortbestaan in gevaar te brengen.

Door Erik Friedeberg en Bert Rorije

Het was een hele bewuste keuze destijds, nu alweer zes jaar geleden, om voor de coöperatie als rechtsvorm te kiezen. Net zoals we toen bewust voor onze huidige doelstelling hebben gekozen: niet zoveel mogelijk geld willen verdienen, maar zoveel mogelijk betekenis willen hebben voor onze toekomstige klanten/leden. Daarmee hebben we voor dezelfde doelstelling gekozen als de ondernemers die we op het oog hadden en die we nu coachen en de accountant van zijn. 

En net als bij hen is dus ook bij ons geld maar een middel. Maar wel een belangrijk middel omdat wij – net als onze leden – ook financieel duurzaam willen ondernemen. Want als je het financieel niet redt, heb je ook geen betekenis meer voor anderen. Zo simpel is dat. Eigenlijk is het de kunst om met zo min mogelijk geld een zo groot mogelijke impact te hebben zonder je voortbestaan in gevaar te brengen. Dat is de kern van scherp betekenisvol ondernemen en dat is ook precies waar wij onze leden op coachen. 

Zo’n coaching begint met de droom. Waar wil je over pakweg vijfentwintig jaar staan? Welke betekenis wil je dan hebben? Want betekenisvol ondernemen is per definitie langetermijndenken, rekening houden met volgende generaties, de wereld mooier achterlaten dan je ‘m gevonden hebt. Maar ook niet onbelangrijk: waar word je nou echt gelukkig van? Wat zou je uiteindelijk het liefste willen doen, en hoe zou je dat willen aanpakken, wat zijn je echte talenten, wat heb je in je mars, waar ben je goed in? Want de meeste ondernemers zijn, hoe enthousiast en ambitieus ze meestal ook zijn, vaak tot veel meer in staat dan ze denken. 

De cijfers, de harde resultaten, een gezonde balans, die mooie jaarrekening, oftewel dat waar accountants zich van oudsher op richten, is voor ons niet veel meer dan het resultaat van de persoonlijke groei van de ondernemer, het plezier dat zij en hun medewerkers hebben in de dingen die ze doen, de warme relaties die ze onderhouden met hun klanten en toeleveranciers en bovenal de maatschappelijke relevantie, sociale impact, inclusiviteit en het herstel van het ecosysteem die ze ondertussen realiseren. 

Maar het is zeker niet alleen onze verdienste dat onze leden boven zichzelf uitstijgen. Ook dat zij bij elkaar te rade kunnen gaan, overleggen, helpen, spiegelen en inspireren werkt hieraan mee. Je hoeft het niet alleen te doen, je kunt gebruik maken van de wijsheid van de groep. We faciliteren en stimuleren deze ontmoetingen, zowel off- als online en onze inspiratiesessies zijn daar een mooi voorbeeld van. 

Wat ook helpt is dat betekenisvol ondernemen geen concurrentie kent, wedijver of elkaar de loef afsteken. Nee, je werkt juist met elkaar samen. Want ondanks dat je verschillende dingen doet, vaak zelfs in andere branches opereert, is het doel hetzelfde: een mooiere wereld. De confrontatie met het Corona-virus heeft veel mensen de afgelopen maanden aan het denken gezet. Is de manier waarop we tot nu toe leven, eten, leren, werken en ons ontspannen wel de juiste? Moeten we de zaken niet anders aanpakken? Zijn we met ons huidig economische denken met haar geloof in eeuwige groei en de allesoverheersende rol van geld, niet een doodlopende weg ingeslagen? Zijn we niet bezig onszelf ongelukkig te maken en uiteindelijk ons leven op aarde onmogelijk? 

Dat gevoel was er ook bij onze leden en onszelf. En net als bij de meeste mensen leidde dat in eerste instantie tot gelatenheid, verwarring, boosheid, paniek en wanhoop, maar gelukkig ook al snel tot actie. Nu is het de tijd om te laten zien dat betekenisvol ondernemen het alternatief is, constateerden we toen we van de eerste schrik bekomen waren. Nu is het tijd om uit te breiden. Nieuwe vestigingen te openen. Op zoek te gaan naar nieuwe medewerkers die op dezelfde manier in het leven staan. Alle betekenisvolle ondernemers in Nederland en België te helpen om het beste uit zichzelf te halen. En zo te bewijzen dat betekenisvol ondernemen het nieuwe normaal kan worden. 

Juist nu, in deze verwarrende tijd. Daarom zijn we een crowdfunding gestart. Gaan we ons eigenvermogen versterken. Om deze grootse stap veilig te kunnen financieren. Als jij ook de afgelopen maanden die onmacht hebt gevoeld, die verwarring, boosheid, paniek en wanhoop, doe dan mee met onze crowdfunding. Zo help je van de betekeniseconomie in Nederland en België het nieuwe normaal te maken. Onze toekomst veilig te stellen. En je kinderen, kleinkinderen, neefjes, of nichtjes het allermooiste na te laten wat er bestaat: een wereld waarin het prettig toeven is, zij veilig op kunnen groeien en hun talenten kunnen ontwikkelen. Kunnen worden wie ze in potentie zijn. 

Erik Friedeberg en Bert Rorije zijn initiatiefnemers van de coöperatie Manifesto.

Gerelateerde artikelen