Geen keuze is ook een keuze

Kiezen is geen garantie voor succes, maar niet kiezen is wel een garantie voor falen op de wat langere termijn.
Niet kiezen…
In het boek Alice in Wonderland vraagt Alice aan de kat, welke weg ze moet kiezen. De kat vraagt: “Waar wil je heen?” Alice antwoordt: “Dat weet ik niet.” Waarop de kat antwoord: “Dan is iedere keuze goed.”
Wat maakt dat iemand geen keuze maakt? Een aantal redenen:
hij wil alle opties open houden
zij wil het iedereen naar zijn zin maken
hij is bang een foute keuze te maken etc. 
Kiezen is geen garantie voor succes, maar niet kiezen is wel een garantie voor falen op de wat langere termijn. Alles voor iedereen betekenen, dat leidt tot middelmatigheid. En middelmatigheid is in deze tijden niet (goed)  genoeg om te overleven.
Wel kiezen, maar wat dan?
Kies op welk speelveld u wilt spelen en waar in elk geval niet. Afhankelijk van uw situatie kunt u kiezen voor een bepaald geografisch gebied, voor een bepaalde branche, een specifieke groep klanten, productgroep, consumenten etc. etc.
Alleen als u kiest wáár u wilt spelen, kunt u bepalen hóe u daar denkt te winnen. 
Winnen betekent: op dat gekozen speelveld duurzaam een beter aanbod (= meer waarde leveren) bieden dan uw concurrentie. Dat kan bijv. door minder kosten te maken, of door u te onderscheiden door meer waarde te leveren, vooral op onderdelen/aspecten die voor de klant belangrijk zijn. 
Als u weet hoe u gaat winnen, dan kunt u uw onderscheidend vermogen steeds verder verfijnen en verbeteren. 
De “hoe te winnen”- keuzes zijn per organisatie verschillend.
We hebben bij ons in de buurt een Albert Heijn, een HEMA en een Marqt. Als consument heb ik veel te kiezen. We hebben ook een groenteboer en een viswinkel. Onze groenteboer heeft zich gespecialiseerd en biedt hoogwaardige delicatessen en gezonde maaltijden. Hij heeft de winkel helemaal opnieuw ingericht. Ze zijn wel duur, maar ik zie daar altijd veel mensen in de winkel. 
De viswinkel heeft zich niet aangepast en daar zie ik bijna nooit iemand. Albert Heijn en Marqt verkopen ook vis. Als de visboer ervoor kiest voortaan te verkopen wat de Marqt en Albert Heijn niet hebben, dan maakt hij misschien kans om in mijn buurt te overleven.
Strategie biedt geen garantie op succes, maar vergroot wel de kans op succes. U stelt hypotheses op, voorspelt uitkomsten van verschillende scenario’s en toetst deze met de actuele uitkomsten. Met die feedback kunt u uw strategie voortdurend snel bijsturen.
Als u eenmaal een speelveld bepaald heeft, weet hoe u daar wilt winnen, weet waar u het beter wilt doen dan de concurrent,  en de voortgang zorgvuldig monitort, dan zal de hectiek van de dag u niet langer regeren. 
Niet kiezen betekent: de hectiek van de dag regeert
Als de hectiek van de dag wel regeert, dan
wordt de organisatie onzichtbaar en ongemerkt gestuurd door anderen. 
zijn er geen criteria om te bepalen wat u wel en niet doet. Niemand die weet wat wel en wat niet belangrijk is. Iedereen bepaalt dat voor zichzelf.
verdwijnen veel initiatieven in het zwarte gat. Iedereen is druk bezig, maar met wat?
komt u ’s avonds moe en onvoldaan thuis. En raakt u langzaam maar zeker de grip op de situatie kwijt.
krijgt u door verwarring op termijn chaos en conflicten, die onbespreekbaar worden.
Dus toch maar wél kiezen?
Als u denkt dat het bedenken van een winnende strategie u kan helpen en u bent van plan initiatieven te nemen om dit te realiseren, dan kan ik u een aantal tips meegeven hoe u zo iets het beste kunt aanpakken. Het is een stap voor stap proces, dat u in een bepaalde volgorde uitvoert. Dit proces te faciliteren, is een vak apart.
U leest meer over de inhoud van dit proces in mijn volgende blog.
 
[Nico de Vrij is al meer dan 20 jaar directeur van Darts Business Development. Hij leert accountantskantoren anders kijken, denken en handelen over strategie, verkopen en leiderschap. Daartoe geeft hij workshops en desgewenst neemt hij ook verantwoordelijkheid voor de realisatie van de strategie. Nico is opgeleid als RA en heeft daarna een MBA vervolgopleiding voltooid. Voor meer informatie, kijk op : www.dartsbusdev.nl.]
 

—————————————————————————————————————— 

Duurzame en winstgevend groei komt tot stand door het realiseren van een winnende strategie. Hebt u een winnende strategie? Over 5 minuten heeft u het antwoord als deze vragenlijst invult. U kunt ook mooie prijzen winnen. 

 

Gerelateerde artikelen