Gedragscode mkb van banken “goede handreiking”
Deze relatie heeft tijdens de crisis een flinke knauw gekregen, zo stelt MKB-Nederland voorzitter Michaël van Straalen vandaag in de Telegraaf. "Maar alles staat of valt natuurlijk met naleving in de praktijk."
Het vertrouwen van het midden- en kleinbedrijf in banken is de afgelopen jaren tot het dieptepunt gedaald. Tijdens de crisis bleef de deur van de bank veelal dicht voor ondernemers die het moeilijk hadden. Ook al waren ze al jarenlang klant en hadden ze altijd aan alle verplichtingen voldaan. Voorwaarden en tarieven werden eenzijdig aangepast, zonder duidelijke communicatie. Bedrijven in bijzonder beheer kregen te maken met een uiterst kille behandeling door hun bank. En dan was er nog het debacle met mkb-rentederivaten en de afhandeling daarvan.
Van Straalen: "De bank en de mkb-klant verstonden elkaar niet meer. Daarbij is er bij de banken steeds meer gedigitaliseerd. Op de koffie bij de bankdirecteur kan niet meer. Die tijd komt ook niet meer terug."
De voorzitter is blij dat de sector de hand in eigen boezem steekt en inziet dat het mkb een betere behandeling verdient. De Gedragscode Kleinzakelijke Financiering beoogt kleinere mkb'ers een sterkere positie te geven als zij een lening afsluiten bij de bank. Van Straalen: "Nu komt het er op aan dat wat op papier staat, wordt waargemaakt in de praktijk. Daar zullen wij zeker de vinger aan de pols houden. Maar de banken erkennen hiermee dat kleine bedrijven een bijzondere positie innemen en een andere benadering vragen dan bijvoorbeeld grote concerns. Dit is een positieve stap."
De Gedragscode omschrijft wat ondernemers van de bank mogen verwachten als zij een financiering afnemen. Een lening zonder meer afwijzen kan niet meer, de bank moet dat motiveren. Verder voorziet de code ook in klachtafhandeling bij Kifid, het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening. De code treedt op 1 juli in werking en geldt voor financieringen die vanaf dat moment worden aangevraagd.