Gebruik van AI leidt tot verwarring bij accountants

AI gebruikt verouderde informatie en begrijpt de inhoud niet.

Vertrouw niet klakkeloos op wat AI zegt. Deze technologie is geen vervanging voor vaktechnische expertise van de accountant. Hiervoor waarschuwt accountantsnetwerk Auxilium. “Steeds vaker ontvangen wij op de helpdesk reacties van accountants die onze vaktechnische antwoorden vergelijken met die van AI-tools zoals ChatGPT of Copilot”, schrijft Ozzie Gommers AA op de website van Auxilium. “Soms wijken deze antwoorden van elkaar af, wat leidt tot vragen als: ‘waarom zegt AI iets anders dan jullie?’”

Gommers benadrukt dat het belangrijk is dat accountants AI-antwoorden toetsen aan de geldende wet- en regelgeving. “Blijf hierbij jouw professionele oordeel gebruiken.”

Auxilium benadrukt dat AI-modellen zoals ChatGPT getraind zijn op grote hoeveelheden tekst van het internet. Hoewel deze modellen indrukwekkende antwoorden kunnen genereren, zijn er belangrijke beperkingen. Zo maakt AI gebruik van verouderde informatie. “AI-modellen zijn vaak gebaseerd op data die maanden of zelfs jaren oud is. Nieuwe wet- en regelgeving, jurisprudentie of beleidswijzigingen worden niet automatisch meegenomen.”

Daarnaast ontbreekt het bij AI vaak aan transparante verwijzingen naar specifieke wetsartikelen of officiële bronnen. Dit maakt het lastig om de juridische of fiscale onderbouwing van een antwoord te controleren, zo constateert Auxilium.

Tenslotte negeert AI de context van de regelgeving. Gommers: “AI begrijpt de nuances van een specifieke casus niet altijd goed. Een klein verschil in feiten of formulering kan leiden tot een ander – en soms onjuist – antwoord.”

Auxilium adviseert accountants die werken om met AI om de actualiteit van het antwoord te checken. Gommers: ‘Vraag jezelf af of het antwoord logisch is binnen de context van de Nederlandse wet- en regelgeving. Gebruik AI als startpunt, niet als eindpunt. Gezond verstand dus.”

Vertrouw op jouw eigen vakkennis en die van collega’s. Onze helpdesk is er om jou te ondersteunen met actuele, onderbouwde en context specifieke antwoorden, iets wat AI (nog) niet kan garanderen. En als Auxilium-lid kan je ons juist bellen of mailen om jouw casus voor te leggen. Wij hebben die kennis in huis.

Gerelateerde artikelen