Fusies en overnames in de accountancy: “Cultuurfactor cruciaal”
[avg-advertorial slug=”succesvol-een-bedrijf-verkopen”]
Naast zijn advieswerk vanuit zijn bureau 4C Accountantsadviseurs beheert Stephan Burg een marktplaats – genaamd accountancybeurs.nl – voor de aan- en verkoop van accountants- en administratiekantoren.
“Het betreft hier strategische overnames”, licht Burg toe. “De transitie maken naar een nieuw verdienmodel klinkt veel directeuren als muziek in de oren, maar ze realiseren zich dan soms dat ze daarvoor meer volume nodig hebben. Ik krijg regelmatig de vraag of ik nog kantoren ken die te koop staan. Dat is de reden dat ik accountancybeurs begonnen ben. Uiteraard moet het bij een overname gaan om een kantoor met dezelfde visie. Er ontstaat dan een groter vehikel om de investeringen in de toekomst te kunnen delen en samen de leercurve door te kunnen maken.”
Het is bekend dat overnames riskant zijn. De grootste valkuil is, ook in de accountancy, dat de culturen niet goed matchen. “Het is één ding dat directies elkaar aardig vinden, maar op de werkvloer kan dit heel anders zijn. Dat betekent dat je beter klein kunt koppelen aan klein en niet aan landelijk. Of het moet een landelijke speler zijn met een decentraal dienstenmodel, maar dat wel profiteert van centrale efficiency en structuur.”
“Op dit moment is het een kopersmarkt”, vervolgt Burg. “Dat zie je op accountancybeurs.nl. Op de 10 verkoopprofielen zijn er 30 koopprofielen. Iedereen is op zoek, zo lijkt het.” De beurs brengt vraag en aanbod bij elkaar. Iedereen kan zoeken, en als je contact wilt zoeken met een kantoor dat je interessant vindt qua lokatie, visie, omzet en aantal fte, kun je een credit kopen om de contactgegevens te krijgen.
Heeft Burg tot slot nog tips voor kantoren die op overnamepad gaan? “De praktijk leert dat het afbreukrisico klein is als je het netjes blijft doen. Zorg dat de relatiebeheerders blijven zitten; ga vooral niet tornen aan de middenlaag. Doe geen gekke dingen, zoals tarieven aanpassen of mensen ontslaan. Geef klanten geen aanleiding om te verkassen. Zolang klanten dezelfde service krijgen en veel aandacht gaat het meestal wel goed. Hier gaat het nog wel eens mis. Als de praktijkleider opstapt heb je toch een probleem in deze arbeidsmarkt. Goede mensen in de accountancy zijn nauwelijks nog te vinden.”