Klanten ABN AMRO extra bedacht op hacks
Betaalvereniging Nederland waarschuwt dat klanten van ABN AMRO extra attent moeten zijn op fishing-emails. Dat komt omdat de bank het hele klantenbestand opnieuw moet controleren. De Betaalvereniging noemt het ’heel waarschijnlijk’ dat fraudeurs gaan inspelen op het bericht dat ABN AMRO alle vijf miljoen particuliere klanten opnieuw moet controleren. "Elk nieuwtje van banken of de aankondiging van nieuwe bankdiensten leidt tot nieuwe mailtjes of telefoontjes waarin naar privégegevens wordt gevist", benadrukt woordvoerder Berend Jan Beugel.
ABN AMRO is door toezichthouder De Nederlandsche Bank (DNB) opgedragen om het hele klantenbestand door te lichten om witwaspraktijken te voorkomen. Dat lijkt een prima gelegenheid om nietsvermoedende klanten van de bank erin te luizen. De alarmbellen moeten volgens Beugel afgaan als er gevraagd wordt om pincodes of het opsturen van een betaalpas of kopie van het paspoort: "Een bankmedewerker zal hier nooit om vragen."
[avg-advertorial slug=”zo-verzilver-je-big-data”]
(bron: ANP, Telegraaf)