Franse boete voor Google van 500 miljoen euro

Het Amerikaanse technologieconcern Google heeft in Frankrijk een boete gekregen van 500 miljoen euro vanwege de schending van auteursrechten. Volgens de Franse mededingingsautoriteiten heeft Google niet voldaan aan een bevel om een deal te sluiten met Franse mediabedrijven over het plaatsen van hun nieuwsberichten op het eigen platform.

 

Google kreeg vorig jaar opdracht van de Franse karteltoezichthouder om een deal te sluiten over de plaatsing van nieuwsartikelen op Google News Service, maar heeft daaraan geen gehoor gegeven, aldus de autoriteiten.

"De sanctie van 500 miljoen euro houdt rekening met de buitengewone ernst van de geconstateerde overtredingen en het gedrag van Google dat heeft gezorgd voor verdere uitstel bij het handhaven van de wetgeving", zei voorzitter Isabelle de Silva van marktwaakhond Autorité de la concurrence.

De zaak werd in 2019 aangespannen tegen Google door groepen die Franse kranten en tijdschriften vertegenwoordigen, samen met het Franse persbureau AFP. Zij hadden klachten hierover ingediend bij de toezichthouder.

Google moet nu ook met voorstellen komen om de mediabedrijven vergoedingen te bieden voor het gebruik van nieuwsartikelen. Daar heeft Google twee maanden de tijd voor, anders dreigt een extra boete van maximaal 900.000 euro per dag.

Een woordvoerder van Google zei dat het bedrijf zeer teleurgesteld is over de boete en dat het juist te goeder trouw heeft gehandeld bij de pogingen om een deal te sluiten met de Franse mediabedrijven over copyrights. Google kan in beroep gaan tegen de boete.

Google kreeg in juni nog een boete van 220 miljoen euro van de Franse mededingingsautoriteit vanwege misbruik van zijn dominante positie op de onlineadvertentiemarkt. De boete is onderdeel van een schikking die de Franse autoriteiten hebben getroffen met Google, na beschuldigingen van machtsmisbruik door mediabedrijven. In 2019 kreeg het bedrijf ook al een boete in Frankrijk van 150 miljoen euro vanwege overtredingen van de concurrentieregels bij onlinereclame.