Fout hersteld, toch een tuchtklacht
Zaaknr. 17/1599
De accountant maakte eigen twee fouten: hij herstelde de verkeerd toegepaste loonheffingskorting maar de uitleg aan de werkneemster had hij niet alleen telefonisch moeten doen. Hij had het haar ook op papier moeten toesturen. Zoveel was maandag wel duidelijk uit de procedure bij de tuchtrechter. Het ging mis in maart 2014. De accountant moest een fiks aantal loonstrookjes verwerken. De zoon van de bewuste werkneemster sprak de accountant aan op de fout. Die herstelde dit en zorgde dat dit ook bij de fiscus terecht kwam. Maar de klager meende dat hij de boel voor de vrouw wel op zou lossen. Dat de accountant niet rechtstreeks met de vrouw overlegde, lag aan de manier van werken. Hij communiceerde altijd via de werkgever, met de klager dus. Wel had de accountant haar telefonisch gemeld dat ze geen actie hoefde te ondernemen omdat hij de fout hersteld had. Tot zijn verbazing kreeg hij niet veel later een schrijven van haar raadsman en daarna een tuchtklacht op de mat. Door de fout van de accountant kreeg de vrouw 100 euro niet terug. Dat zijn rentekosten die berekend zijn. Maar ook de kosten voor de juridische bijstand en een ritje naar de klachtencommissie in Amsterdam kwamen voor rekening voor de werkneemster. ,,En nu zitten we in Zwolle'', zei de klager uit Limburg.
Volgens raadsvrouw Emilie van Lierop is er sprake van een communicatiestoornis. De accountant corrigeerde zijn fout snel en rekende daar geen kosten voor. De vrouw wilde een vergoeding voor de door haar gemaakte advocatenkosten maar daar ziet de raadsvrouw geen aanleiding voor. De Nba stelde zich op het standpunt dat de betrokkene de vrouw wel een afschrift van de brief aan de fiscus had moeten sturen. Die gegronde klacht was voor de klager reden om nog meer kosten te vorderen. De klager wilde weten hoe hij zijn geld kon krijgen. De voorzitter zei dat hij daarvoor niet bij de tuchtrechter moest zijn.
Vonnis over circa 15 weken.
Auteur: Michiel Satink / Juridisch Persbureau Zwolle