Fout accountant levert ’tonnen schade op’

Door een weggevallen post in een publicatiestuk moet een accountant 7,5 ton ophoesten. Tenminste, dat is wat de klager in een civiele vordering eist. Van de tuchtrechter wil ze horen dat de accountant een wanprestatie heeft geleverd.

De directeur van een florerend bedrijf in de verpakkingsindustrie viste al jaren naar een grote, Duitse klant. Zijn werk leek te slagen toen hij een eerste order binnen kreeg. Omdat er het nodige papier besteld moest worden, was een aanbetaling nodig. De klant deed vervolgens onderzoek naar de solvabiliteit van het verpakkingsbedrijf en uit het rapport kwam een zeer negatief advies. De order ging niet door en de directeur kon fluiten naar zijn nieuwe klant. Het rapport kwam als een volslagen verrassing: zijn bedrijf was gezond met een ruim eigen vermogen. Maar uit de publicatiestukken bleek dat er sprake was van 541.000 euro aan eigen vermogen, in plaats van de 831.000 euro die het had moeten zijn. Uit verder onderzoek bleek die fout vanaf 2010 structureel gemaakt door de accountant. Hij herstelde zijn fout door met een nieuw publicatieverslag te komen.

Dat is onvoldoende, vindt de klager, zo zei hij maandag in de Accountantskamer. Volgens de raadsman is de accountant toerekenbaar tekort geschoten. “Wat mijn cliënt steekt is dat er geen enkel voorstel kwam om de kwestie op te lossen of de schade te regelen.” Volgens de raadsvrouw van de beklaagde is direct aangeboden in gesprek te gaan. Daar werd geen gebruik van gemaakt. “Er is geen ton aangeboden of iets dergelijks omdat er geen schade is.” In een civiele procedure wordt om 7,5 ton gevraagd. “Je kunt wel van alles roepen, maar die schade moet wel bewezen worden.” De accountant verklaarde dat de fout ontstond doordat de post in een excel-bestand wegviel. Diezelfde regel viel in de stukken van de daarop volgende jaren telkens opnieuw weg.

Vonnis over circa tien weken.

(Zaaknr. 16/1029)

[Door: Michiel Satink / Juridisch Persbureau Zwolle]

Gerelateerde artikelen