Forum Belastingdienst steeds belangrijker voor financials
Vanaf 1 maart krijgen fiscaal dienstverleners die de Belastingtelefoon bellen een bandje te horen met een doorverwijzing naar het forum. Eind vorig jaar hadden zich twintigduizend boekhouders en andere financiële professionals aangesloten bij het Forum Fiscaal Dienstverleners. Daar hebben zij rechtstreeks contact met belastingadviseurs over praktische fiscale zaken.
Het forum is al sinds 2012 actief, maar in 2020 was het belang ervan wel heel erg zichtbaar, aldus Sara van Vlerken, regisseur van het forum. Fiscaal dienstverleners zitten met allerlei vragen, vooral rondom de fiscale coronamaatregelen. De Belastingdienst faciliteert het forum, draagt bij met expertise en plaatst actueel nieuws en zorgt dat fiscaal dienstverleners er de informatie vinden waarnaar ze op zoek zijn.
“Handreikingen worden goed gelezen, net als nieuwsberichten”, zegt Van Vlerken. “Laatst hebben we een vlog geplaatst over de kleine ondernemersregeling. Die werd goed gewaardeerd. Dus nu gaan we meer vlogs ontwikkelen, maar ook infographics en animatiefilmpjes.”
Als iemand een vraag stelt op het forum, krijgt hij meteen bijval of advies van vakgenoten, aldus Van Vlerken. “Die interactie is mooi om te zien. Het forum is echt voor en door fiscaal dienstverleners. De ene fiscaal dienstverlener is gespecialiseerd in de inkomstenbelasting, de ander weet weer meer over de omzetbelasting.”
“In de meeste gevallen mengen wij ons niet in de gesprekken tussen leden. Alleen als we zien dat een discussie de verkeerde kant op gaat of als er AVG-gevoelige informatie wordt gedeeld, kunnen we ingrijpen.”
“Ons doel is dat fiscaal dienstverleners hun werk zo goed mogelijk kunnen doen. Als wij zien dat in veel aangiftes eenzelfde fout voorkomt, dan spelen wij daar meteen op in met een helder artikel. Dagelijks plaatsen we met onze redactie allerlei items. Zo delen we handreikingen, nieuwsberichten en vlogs.”
“Ook hebben we een aparte overzichtspagina op het forum gemaakt met veelgestelde vragen en antwoorden rondom de coronamaatregelen. Gelukkig lezen we op het forum terug dat de leden echt blij zijn met onze bijdragen.”
“Het voordeel van dit forum is dat we met één nieuwsbericht over een fiscaal-inhoudelijke vraag een hele doelgroep bereiken. Bij de Belastingtelefoon heb je alleen één-op-één contact.”
“Het leukste aan mijn werk? Ik mag de hele dag mijn voelsprieten uitzetten om te signaleren wat er speelt: bij de fiscaal dienstverleners én in onze organisatie. Ik vind het gaaf dat we deze doelgroep via dit forum heel concreet helpen in hun werk.”