Forse toename nep-aanmaningen van de Belastingdienst

Bij de Belastingdienst komen fors meer meldingen binnen van mensen bij wie geprobeerd is hen op te lichten.

In een maand tijd zijn 40.000 meldingen gedaan van nep-aanmaningen namens de Belastingdienst, zegt Henk Hendriks, directeur van DataCenter Services van de fiscus.

Het gaat om phishingmails of -sms'jes, waarin de oplichters zich voordoen als de Belastingdienst. "Normaal krijgen we zo'n 2000 meldingen per week. Tijdens de coronacrisis zagen we een piek van tussen de 10.000 en 12.000 meldingen per week", zegt Hendriks. "We vermoeden dat er een verband is, omdat we allemaal veel vaker online zijn."

Hoeveel mensen erin zijn getrapt en geld kwijt zijn geraakt, is niet bekend. "De Belastingdienst probeert zoveel mogelijk frauduleuze domeinnamen te blokkeren, maar het is dweilen met de kraan open", aldus Hendriks die benadrukt dat de Belastingdienst nooit per mail of sms communiceert.

Woensdag werd al bekend dat oplichters veel vaker actief zijn in coronatijd. Ongeveer zevenhonderd mensen per week doen aangifte omdat ze in een vals berichtje van een 'vriend' die om hulp vraagt, zijn getrapt. Dat is meer dan twee keer zoveel als een paar maanden geleden. Banken ontvingen vorige maand ongeveer zeventig meldingen per dag.

De Belastingdienst ziet ook dat het aantal misleidende domeinen flink toeneemt. Dat houdt in dat er in een zogenaamd bericht van de Belastingdienst bij de naam van de afzender één letter expres verkeerd is of is vervangen door een cijfer, waardoor het lijkt alsof het bericht van de Belastingdienst afkomstig is. Bijvoorbeeld: Belastingdients. De verzenders kunnen niet de exacte naam van de Belastingdienst gebruiken vanwege maatregelen die genomen zijn om de domeinen van de Belastingdienst tegen misbruik te beschermen.

(ANP)

Gerelateerde artikelen