Fiscus gaat 11.500 bezwaren goedkeuren zonder toetsing
De Belastingdienst gaat driehonderd extra fte inzetten voor de invordering. Daarnaast keurt de Belastingdienst 11.500 bezwaren goed zonder verdere inhoudelijke toetsing. Daaronder circa 1.500 die betrekking hebben op toeslagen. Met deze maatregelen gaat de Belastingdienst het capaciteitstekort te lijf.
- De Belastingdienst is bezig driehonderd verse krachten op te leiden
- Gedetacheerden en uitzendkrachten worden ingezet op de coronabetalingsregeling
- Het goedkeuren zonder toets van bezwaarschriften is nodig om ingebrekestelling te voorkomen
- Toch zijn de personeelsproblemen niet opgelost met deze ingrepen
Met het snoeien in de stapel bezwaarschriften voorkomt de Belastingdienst ingebrekestellingen vanwege niet-tijdig beslissen. Het goedkeuren van een stapel bezwaarschriften gaat de schatkist wel drie tot elf miljoen euro kosten. Invorderingskosten worden in deze gevallen worden teruggedraaid en eventuele proceskosten worden vergoed. Wel blijft de oorspronkelijke vordering bestaan en die wordt ook geïnd.
Deze inhaalslag is volgens het Ministerie van Financiën nodig omdat de fiscus er niet meer in slaagt alle werk binnen gestelde deadlines uit te voeren. Zo blijven bezwaarschriften veel te lang liggen. Als derde maatregel tegen de personeelskrapte gaat gaat de fiscus delen van de werkzaamheden uitbesteden aan marktpartijen, met name uitzendkrachten en gedetacheerden. Die worden ingezet op de werkzaamheden binnen de afhandeling van de coronabetalingsregeling.
(tekst loopt door onder het blok)
Het personeelsgebrek is nijpend geworden door extra werkzaamheden na de coronacrisis, de energiecrisis en hersteloperaties. De Belastingdienst hoopt door de extra inzet de balans te herstellen tussen het aantal bezwaren en de groep beschikbare medewerkers. Tijdens de inhaalslag gaan allerlei extra klussen gewoon door, zoals werkzaamheden voor de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen.
De driehonderd extra medewerkers voor de inning gaan na een interne opleiding aan de slag. Toch denkt de dienst dat de personeelsproblemen nog niet voorbij zijn. “Ook in de toekomst kost het tijd om medewerkers op te leiden voor (specialistische) inningswerkzaamheden en blijft er een door- en uitstroom van medewerkers bij de Belastingdienst die zal moeten worden opgevangen”, meldt de Belastingdienst.