Fiscale ethos wordt reputatierisico voor ondernemingen

Uit recent onderzoek van ICAS, gesponsord door (groen) energiebedrijf SSE, blijkt dat het publiek Big Business ook fiscaal steeds minder vertrouwt.
Het  Institute of Chartered Accountants of Scotland concludeert, dat maar een op de drie burgers nog gelooft dat grote bedrijven netjes belasting betalen. Vier van de vijf respondenten geloven nog wel in de eerlijkheid van het MKB in dezen. 
Slechts 6% zegt door de bedrijven zelf gegeven informatie over hun belastingbeleid en -praktijk te vertrouwen; maar een op de tien vindt het acceptabel dat ondernemingen belastingen ontlopen door elders aangifte te doen. 
 
Deze bevindingen onderstrepen nog eens dat het internationale bedrijfsleven zeven jaar na de laatste crash nog steeds te weinig heeft gedaan om het maatschappelijk vertrouwen te herstellen.
Energiebedrijf SSE is de eerste FTSE 100 onderneming die een Fair Tax Mark heeft mogen ontvangen, en zich duidelijk profileert als ook fiscaal maatschappelijk verantwoorde organisatie. 
SSE Chief Executive, Alistair Phillips-Davies zegt het zo: “Tax is not a penalty for profit; it is the proper way to contribute to the society that enables your business to be successful.”
Ofwel: belastingen zijn geen straf voor het maken van winst, maar de juiste manier om iets terug te geven aan de maatschappij die het ons mogelijk maakt om scuccesvol te ondernemen!”
 
Meer dan de helft van de ondervraagden zegt dat de belastingmoraal van een onderneming hun vertrouwen in die organisatie en hun merk(en) beïnvloedt. Bijna de helft zegt dat het een keurmerk als de Fair Tax Mark vertrouwt, tegen slechts één op de twintig die de persberichten en jaarverslagen van de bedrijven zelf op hun woord gelooft – inclusief de goedkeurende verklaringen van hun accountant. Zeven op de tien ondervraagden vinden dat de overheid alleen zaken moet doen met organisaties die netjes hun belastingen betalen, zonder ingewikkelde trucs. 
 
Gerelateerde artikelen