Fiscaal dienstverleners beoordelen functioneren Belastingdienst licht lager

Fiscaal dienstverleners beoordelen het functioneren van de Belastingdienst met een 6,4. Dit betekent een lichte daling vergeleken met het rapportcijfer 6,5 dat de intermediairs in 2015 aan de fiscus gaven.

Dit blijkt uit de Fiscale Monitor 2016. De Fiscale Monitor meet sinds 1994 percepties en gerapporteerd gedrag van belastingplichtigen, douaneklanten, toeslaggerechtigden en dienstverleners over het functioneren en het imago van de Belastingdienst, waardering van de dienstverlening, het aangifteproces, belastingmoraal en compliance.

Fiscaal dienstverleners

Fiscaal dienstverleners (zowel met  particuliere klanten als met ondernemingen als klanten) beoordelen het aangifteproces goed. De gemiddelde scores liggen hoger dan 3,5 op een vijfpuntsschaal en zijn vrijwel gelijk aan 2015. Meer dan 90% geeft aan neutraal tot zeer tevreden te zijn.

Douane

Van alle doelgroepen geven Douaneklanten het hoogste rapportcijfer over het functioneren van de Belastingdienst. Zij geven een iets lager cijfer dan in 2015 (nu 6,9 in 2015 een 7,0). Het oordeel over het aangifte- en aanvraagproces door Douaneklanten is voor alle verschillende aangiftesoorten hoog, zowel uitgedrukt in een gemiddelde, als in het percentage “neutraal tot zeer tevreden”. De scores voor de aangiftesoorten Periodieke Aangifte, AGS, ECS en NCTS zijn lager dan in 2015, de overige scoren veelal gelijk aan verleden jaar. Overigens zijn de scores over de hele linie hoog te noemen, geen enkele score is lager dan 3,5. Douaneklanten zijn overwegend positief over de controles die door de controlemedewerkers van de Belastingdienst uitvoeren. Het oordeel is voor alle aspecten ruim hoger dan 3,5. De beoordelingen blijven vrijwel op hetzelfde niveau als in 2015.

Ondernemers

Het rapportcijfer dat ondernemers geven aan het functioneren van de Belastingdienst is licht gedaald van 6,8 naar 6,6. De waardering over het aangifteproces bij ondernemers is over het algemeen goed. Het proces van de Loonheffing wordt, hoewel indicatief, nu beter beoordeeld dan het  verleden jaar. Het proces rond de Omzetbelasting wordt het beste beoordeeld. Het gemiddelde oordeel van ondernemers over de controlemedewerkers van de Belastingdienst blijft vrijwel gelijk. Het oordeel op alle aspecten ligt op 3,5 of hoger. Het percentage neutrale tot zeer tevreden ondernemers daalt iets.

Particulieren

Particulieren beoordelen het functioneren van de Belastingdienst met een 6,2. In 2015 was dit een 6,3 en in 2014 nog een 6,4. Lees meer In 2015 konden particulieren gebruik maken van zowel de online aangifte (OLAV) als van het oude aangifteprogramma Easytax. In 2016 was dat niet meer mogelijk en kon alleen nog maar van OLAV gebruik worden gemaakt. (Via de aangifte-app kon zowel in 2015 als in 2016 aangifte worden gedaan).  De waardering over het aangifteprogramma en de Vooraf Ingevulde Aangifte (VIA) is lager dan verleden jaar, maar over de gehele linie wel hoog. Het oordeel over de snelheid van de afhandeling van de aangifte is wat lager dan het oordeel over het programma en de VIA. Dit oordeel is ook iets gedaald in 2016, maar ligt nog wel hoger dan in 2014 (toen 70% neutraal tot tevreden).

Toeslagen Intermediairs

Het algemeen oordeel over het functioneren van de Belastingdienst onder Toeslagen Intermediairs is voor het tweede jaar op rij gestegen van 5,7 in 2014, naar 5,9 in 2015, naar 6,1 nu. Het blijft de doelgroep met de laagste score.

Toeslaggerechtigden

Het oordeel over de Belastingdienst onder Toeslaggerechtigden bedraagt 6,5. Dit cijfer ligt beduidend hoger dan de 6,1 van verleden jaar. Na dalingen in 2014 en 2015, is het totaaloordeel van de Toeslaggerechtigden weer op het niveau van 2013 gekomen. Toeslaggerechtigden zijn over het algemeen positief over de aanvraag en wijziging van toeslagen. Het oordeel op de verschillende onderdelen is ongeveer gelijk aan verleden jaar. Alleen het oordeel over de duidelijkheid van de voorschotbeschikking is achteruit gegaan, na de forse stijging verleden jaar. Over de snelheid van afhandeling van een wijziging zijn toeslaggerechtigden het meest kritisch.

 

Gerelateerde artikelen