Waterstofopwekking voor vrachtvervoer
De vrachtwagenbouwer uit München presenteert maandag zijn plannen rond de bouw van waterstoftrucks. Naast Nederland zal de waterstoftruck ook in Noorwegen, IJsland en de Verenigde Arabische Emiraten rijden, laat Vlaskamp weten in een vraaggesprek met De Telegraaf. MAN kiest daarbij voor een truck met conventionele verbrandingsmotor op waterstof. “We kiezen voor Noorwegen en Nederland, omdat er in deze landen ook veel waterstofprojecten lopen en er een eigen productie is van waterstof.”
- MAN lanceert waterstoftrucks in Nederland, Noorwegen, IJsland en Verenigde Arabische Emiraten
- Verkoop van MAN waterstoftrucks start deze maand in Nederland
- Maasvlakte wordt eerste bestemming vanwege tankinfrastructuur. CEO MAN terughoudend over grootschalige waterstoftransport
Nog deze maand zal de verkoop van waterstoftrucks in Nederland beginnen. Maar ze zullen niet direct het hele land doorrijden, omdat het simpelweg niet mogelijk is overal te tanken. In Nederland gaat de truck op de Maasvlakte rijden.
Vermoedt u dat dit artikel interessant is voor anderen binnen uw organisatie of netwerk, wijs anderen hier dan op door dit bericht te delen via uw whatsapp, email, Linkedin of Twitter (bovenaan dit artikel).
Vrachtwagens op waterstof kunnen de ESG-score (Environmental, Social, and Governance) van bedrijven verbeteren. De lagere ecologische voetafdruk verbetert de milieuprestaties van bedrijven. Vanuit de de overheid zijn ondersteuningsmaatregelen :
- Subsidies: Nederlandse ondernemers kunnen sinds 9 mei subsidie ontvangen bij de aanschaf van een vrachtwagen die op waterstof rijdt.
- Uitbreiding van waterstoftankstations:De overheid stimuleert de ontwikkeling van waterstofinfrastructuur, waaronder het uitbreiden van het aantal waterstoftankstations in Nederland.
- Samenwerking met fabrikanten: Bedrijven kunnen samenwerken met fabrikanten zoals HyTruck, die zich inzetten om minimaal 1000 waterstofvrachtwagens in Nederland, België en West-Duitsland te laten rijden.