Familiefactor van invloed op financiële resultaten familiebedrijf

De ervaring en cultuur die een familie meebrengt in het familiebedrijf en de mate waarin ze invloed heeft op het reilen en zeilen hebben impact op de financiële resultaten. Dat blijkt uit onderzoek van masterstudenten verbonden aan de Universiteit van Amsterdam en de Vrije Universiteit, ondersteund door EY.

De studenten onderzochten de invloed van de familiefactor in 38 bedrijven aan de hand van het F-PEC (Familie Power, Experience & Culture) model.

Uit de test blijkt dat Nederlandse familiebedrijven met een hogere familiefactor een hogere solvabiliteit en nettowinstmarge hebben. Daarnaast maken bedrijven met een hoge familiefactor minder schulden en geven ze juist meer uit aan onderzoek en ontwikkeling.

Verder valt de manier waarop familiebedrijven naar opvolging kijken op: voor een groot deel staat niet vast dat de volgende opvolger een familielid is.

Te verwachten is een verdere scheiding tussen leiding en eigendom van familiebedrijven. Dit ligt in lijn met onderzoek dat EY eerder uitvoerde naar externe managers in familiebedrijven.

Marieke Kopinsky, senior adviseur van familiebedrijven bij EY Nederland herkent de resultaten van dit onderzoek: “Gevoelsmatig weten we wel dat families een belangrijk stempel op bedrijven drukken. Het is interessant om te zien dat er ook een wetenschappelijk verband met financiële resultaten is. Dit onderstreept de gerichtheid op de langere termijn die we altijd zien bij familiebedrijven.”

De studenten konden voor hun onderzoek gebruik maken van het uitgebreide familiebedrijvennetwerk van EY. Ernst Groenteman, Family Business Leader bij EY Nederland: “De familiebedrijvenpraktijk is heel belangrijk voor ons. Ondernemerschap gaat ons aan het hart. Door deze inzichten kunnen we onze klanten weer beter adviseren.”

 

(EY)

Gerelateerde artikelen