Fair Tax keurmerk – belastingethiek als marketinginstrument?
Maatschappelijk verantwoord ondernemen is populair, zeker voor zover het met de mond beleden kan worden. Ethische principes in het zakendoen zijn evenzeer ‘hot’ – vooral in de communicatieafdelingen en de door hen bediende media. Maar je laten voorstaan op het feit dat je graag volmondig belastingen betaalt, als onderneming, dat is in ons domineesland nog een brug te ver.
Aan de overkant van de Noordzee daarentegen is het voor pioniers in maatschappelijk verantwoord ondernemen al hip om een keurmerk te dragen als voorstander én bljimoedig betaler van faire belastingen.
Het Fair Tax keurmerk wil het Britse bedrijfsleven de kans geven zich te onderscheiden, vooral die ondernemingen die “een nieuwe standaard willen neerzetten qua ‘verantwoord fiscaal handelen’”. Als eerste grote FTSE-100 onderneming heeft energiebedrijf SSE, bij monde van zijn finance director Gregor Alexander, trots het Fair-Tax-keurmerk in ontvangst genomen.
De Fair Tax internetsite windt er geen doekjes om: “Wherever you see the Fair Tax Mark, you can be sure that a company is open and transparent about its tax affairs and seeks to pay the right amount of corporation tax at the right time in the right place.”