Export naar landen buiten EU verdubbeld
Van de totale Nederlandse exportwaarde is 56 procent van Nederlandse makelij en betreft 44 procent wederuitvoer. Aan producten van Nederlandse makelij verdient Nederland per uitgevoerde euro bijna zeven keer zoveel als aan buitenlandse producten die hier zijn ingevoerd en na een korte bewerking weer zijn uitgevoerd, de zogeheten wederuitvoer.
Buiten de EU springt Brazilië eruit als een sterke groeimarkt voor Nederlandse producten, met bijna een verzesvoudiging van de export. De export naar China en Singapore verviervoudigde bijna. Andere bestemmingen buiten de EU waar de export sterk steeg zijn Turkije, Mexico, Zuid-Korea, Hong Kong en Canada.
Ondanks de relatief sterke groei van bestemmingen buiten de EU, blijven onze drie belangrijkste exportpartners EU-landen. Naar Duitsland werd in de eerste vijf maanden van 2015 5,4 miljard euro meer Nederlands product uitgevoerd dan in dezelfde periode tien jaar terug. Ook naar België (plus 2,3 miljard euro) en het Verenigd Koninkrijk (plus 1,9 miljard euro) werd fors meer Nederlands product uitgevoerd.
(ANP)