Europese webwinkels zetten 1,6 miljard om in Nederland
Het groeitempo van de aankopen bij de Europese webwinkels neemt wel iets af ten opzichte van de voorgaande jaren. In 2016 meldde het CBS nog een groei van 25% ten opzichte van het jaar ervoor.
De meeste bestellingen werden in het vierde kwartaal van 2018 gedaan. Toen kochten Nederlanders voor €453 mln bij de webwinkels, 22% meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. De aankopen van Nederlanders bij deze bedrijven, die zijn gevestigd in de Europese Unie maar niet in Nederland, maken echter maar een klein deel uit van de bestedingen: in 2018 nog geen 2% van de totale detailhandelsomzet in Nederland.
Opvallend is dat bij Nederlandse detailhandelsbedrijven met zowel een webwinkel als een fysieke winkel de internetverkopen met 26% zijn toegenomen. De louter online bestaande winkels zetten bijna 13% meer om. Daarbij stijgt de online-omzet sterker dan de totale omzet van de detailhandel. Die groeide in 2018 met ruim 3,4%.