Europese Commissie zet opties nieuw belastingstelsel voor digitale bedrijven op een rij
Het huidige belastingsysteem is niet ontworpen voor bedrijven met ‘virtuele’ activiteiten. Digitale bedrijven betalen nu winstbelasting in het EU-land waar ze hun hoofdkantoor hebben gevestigd, doorgaans met een laag tarief. Ze draaien echter in verschillende landen omzet. Die andere lidstaten grijpen door de vestigingsregel naast belastinginkomsten. Brussel en een reeks EU-landen willen daarom dat digitale bedrijven belasting gaan afdragen in het land waar ze daadwerkelijk economisch actief zijn.
Een andere optie voor de korte termijn is belasting gaan heffen op spullen of diensten die mensen via internet bestellen. Ook een heffing op digitale advertenties wordt overwogen.
Doel is in in ieder geval een “gelijk speelveld’’ creëren, zodat alle bedrijven “eerlijk’’ in de EU kunnen concurreren. “Of ze nu opereren vanuit de cloud of vanuit gebouw van steen en cement’’, aldus EU-commissaris Pierre Moscovici (Economische en Financiële zaken).
Eigenlijk zouden de belastingspelregels op mondiaal niveau moeten worden veranderd, maar omdat dat niet opschiet, neemt de EU het heft in eigen handen. Volgens EU-vicevoorzitter Valdis Dombrovskis is het hoog tijd voor een gemeenschappelijke Europese benadering. “Het is erg ingewikkeld. Er moeten nog vele vragen worden beantwoord voordat er een oplossing ligt.''
De kwestie ligt gevoelig omdat belastingen een nationale aangelegenheid zijn. Daarom buigen ook de regeringsleiders zich er volgende week over, op een ‘digitale top’ in Estland. De bedoeling is dat de 28 lidstaten in december kiezen welke richting het op moet gaan. De commissie zegt dat ze in het voorjaar met een wetsvoorstel komt.
In een reactie op de plannen van de Europese Commissie voor een nieuw belastingstelsel voor digitale bedrijven zegt Europarlementariër Paul Tang (PvdA): “Het is goed dat het Europees Parlement de Europese Commissie aan haar zijde krijgt bij het tegengaan van belastingontwijking. Miljarden gaan verloren door een systeem dat stamt uit de tijd van rokende schoorstenen en fabriekshallen en dat niet is toegesneden op de 21ste eeuw. De Commissie moet wel snel concrete keuzes gaan maken om te voorkomen dat internetreuzen nauwelijks belasting hoeven te betalen. Tijdens de laatste top in Talinn hebben in ieder geval tien landen, waaronder Frankrijk en Duitsland, laten zien dat ze op de korte termijn actie willen ondernemen tegen bedrijven als Google en Facebook. Maar de maatschappelijke druk blijft nodig om andere lidstaten te overtuigen."
Lees ook:
(ANP/PvdA)