Enstroga bezwijkt als tweede energiebedrijf onder hoge gasprijzen
Eerder zegde Enstroga al contracten van zo'n 300 klanten eenzijdig op, omdat ze weigerden akkoord te gaan met een prijsverhoging. Daardoor zouden er nu nog maar circa 150 klanten over zijn. De toezichthouder was fel tegen de opzegpraktijken en maande Enstroga, onder meer via een dwangsom, om de levering van stroom en gas voort te zetten. Maar het lukte Enstroga niet om daar aan te voldoen. De onderneming heeft inmiddels laten weten niet langer in staat te zijn om nog op een betrouwbare manier energie te leveren.
Volgens de ACM voorkomt het eigen ingrijpen dat de leveringszekerheid voor klanten van Enstroga in gevaar komt. Ook de 300 huishoudens waarmee Enstroga de banden had gebroken, krijgen een nieuwe energieleverancier toegewezen. Omdat Enstroga de levering bij hen ten onrechte had beëindigd, vallen zij ook onder de regeling.
Daarmee wijkt de oplossing af van de manier waarop het einde van Welkom Energie is geregeld. Daar werden alle circa 90.000 klanten overgenomen door Eneco, die hen vervolgens een contract gaf op basis van de huidige hoge tarieven. Dat betekende voor veel voormalige klanten van Welkom Energie een fors hogere energierekening. Sommige mensen waren van de ene op de andere maand opeens honderden euro's extra kwijt aan stroom en gas. Maar zowel bij de regeling voor Welkom Energie als voor Enstroga geldt dat mensen slechts ongeveer een maand bij de aan hen toegewezen energieleverancier hoeven te blijven. Daarna staat het hun vrij om over te stappen naar een andere partij.