Efficiënter personeel werven

In mijn vorige blog had ik al geschreven over de schaarste van goed opgeleid personeel binnen de sector accountancy. In de huidige situatie is het voor accountantskantoren een uitdaging om nieuwe medewerkers te werven. Zeker de kleinere organisaties ervaren moeilijkheden op dit gebied. Ik vind dat elk probleem echter ook een oplossing verdient.

Hieronder licht ik drie thema’s uit waarvan ik vind dat het de weg opent naar een betere werving.

Onderscheidend

Qua diensten is het lastig om heel onderscheidend te zijn in de accountancy. Daardoor zijn de werkzaamheden bij elk kantoor grofweg hetzelfde. Waarom zou een medewerker dan overstappen als de werkzaamheden vergelijkbaar blijven? Je hebt het dan al snel over salaris of in verband met een verhuizing. Toch zal geen enkele professional willen overstappen als hij of zij daar niet op een bepaalde manier op vooruit gaat. Als je niet kunt onderscheiden op de werkzaamheden doe het dan bijvoorbeeld qua werksfeer. Wees creatief en probeer talent op andere manieren te binden.

Zichtbaarheid

Bijkomend voordeel van een onderscheidend vermogen is dat je als organisatie ook meer opvalt. Het is namelijk essentieel dat je als accountantskantoor de aandacht trekt van de doelgroep. Hoe vaker je onder de ogen van de doelgroep komt, des te groter de kans dat zij aan jouw kantoor zullen denken bij het zoeken naar een (nieuwe) baan. Dit klinkt heel simpel, ware het niet dat elk kantoor hetzelfde probeert. Ik heb het liever over relatieve zichtbaarheid, waarbij de zichtbaarheid afhangt van de concurrentie. Als de doelgroep veel dezelfde soort arbeidsmarktcommunicatie ziet, zal dat snel vervormen tot één grote groep. Kantoren met afwijkende arbeidsmarktcommunicatie zullen daarom meer opvallen en dus relatief meer zichtbaar zijn.

Eigen organisatie

In aanvulling op de twee bovenstaande thema’s is er ook nog de eigen organisatie. Elke medewerker heeft zijn eigen netwerk en vaak bevindt zich in dat netwerk een substantieel deel van de doelgroep. Het proberen aan te spreken van dat netwerk wordt referral recruitment genoemd en is een krachtig instrument. Het verhoogt niet alleen de betrokkenheid van medewerkers, maar zorgt ook voor een kwalitatief goede instroom. Alleen moeten de medewerkers wel geactiveerd worden om ook daadwerkelijk hun best te doen. Daarbij kan het helpen als ze enige tools in handen hebben om bij anderen de interesse te wekken. En dan kom ik toch weer uit op het onderscheidende vermogen. 

Met deze blog probeer ik vooral aan te geven dat creativiteit leidend moet zijn. Arbeidsmarktcommunicatie in de vorm van filmpjes, medewerkers aan het woord en/of concrete vacatures kan prima de basis vormen, maar zorg ervoor dat je één verhaal uitdraagt. Geen losse flodders.  

[Door: Paolo van den Heuvel, helpt met het vinden én binden van talent (RetentieScan.nl)]