Eerste hulp bij aansluiting: het SBR Aansluitteam
Er zijn intermediairs die de indruk hebben dat aansluiting op SBR Banken ingewikkeld is, totdat ze er daadwerkelijk mee aan de slag gaan of ondersteuning van ons krijgen bij het aansluitproces. Wij merken in de praktijk dan ook regelmatig dat het vaak ‘groter wordt gemaakt dan het is’. Wel is het zo dat elk kantoor natuurlijk zijn eigen keuzes heeft gemaakt met betrekking tot de verschillende soorten software waarmee ze werken. De keuzemogelijkheden ten aanzien van administratieve- en rapportagesoftware en daarnaast ook de portalen zijn groot.
Wilt u als intermediair aangesloten worden op SBR Banken, dan levert u eerst twee testrapportages aan. Het SBR Aansluitteam ondersteunt u hierbij praktisch waar nodig en desgewenst op locatie. De uitgevraagde informatie voor deze testrapportages bestaat uit meer elementen dan de informatie die terugkomt in een jaarrekening. Deze extra informatie komt vaak uit andere systemen of documentatie. Het gaat dan om simpele zaken, zoals het mailadres van uw kantoor of de SBI-code in de bronadministratie. Ook wordt u gevraagd om een ouderdomsanalyse voor debiteuren en crediteuren in te voeren. Voorheen vroeg de bank deze informatie vaak rechtstreeks op bij de onderneming, nu is deze informatie opgenomen in de rapportage. Deze informatie is vaak deels al wel aanwezig in de administratieve software. Veel ervan is impliciet onderdeel van een jaarrekening-traject. En een ander deel hoeft vaak ook maar eenmalig te worden ingevuld. Met SBR Banken kunt u nu al deze data in de basis goed neerzetten, zodat u daar in de toekomst van profiteert.
Daarnaast maakt SBR gebruik van informatie die al is gedefinieerd voor andere afnemers van financiële rapportages, zoals de belastingdienst. In veel gevallen zijn mensen verbaasd om te zien hoeveel informatie er door hun software kan worden hergebruikt, op grond van aanleveringen aan de overheid.
In sommige gevallen kan de gebruikte software tot validatiemeldingen leiden. Ter illustratie: de post debiteuren is bijvoorbeeld negatief geworden door een creditnota per jaarultimo. Dit laatste is goed verklaarbaar en geheel in overeenstemming met de boekhoudregels, maar geeft wel een validatiemelding bij het aansluiten op SBR Banken. De testrapportages brengen mogelijke problemen zoals deze direct aan het licht. Afhankelijk van de aard van de gesignaleerde issues zult u misschien wat moeten aanpassen in uw administratie. Ook hier geldt: het SBR Aansluitteam wijst u hierbij de weg.
Op dit moment bouwt het SBR Aansluitteam haar ervaring met de verschillende softwarepakketten razendsnel op. Hierdoor kunnen wij snel de oorzaak traceren van validatiemeldingen. Het is prettig dat ook de verschillende softwareleveranciers steeds beter op de hoogte zijn van wat er speelt. Zij hebben daardoor in de afgelopen maanden meerdere aanpassingen doorgevoerd om soepele aanlevering van kredietrapportages in SBR voor u te kunnen faciliteren.
Het SBR Aansluitteam helpt u graag bij het succesvol aansluiten van uw kantoor op SBR Banken. Meld u aan voor deze service via het aanmeldformulier of neem contact op via ehba@sbrbanken.nl.
Novak-lid? Lees hier meer over de actie Eerste Hulp bij Aansluiten.
[Door: Boris Bonsel, lid van het SBR Aansluitteam]