Een kwart van de facturen blijft te lang liggen
Bijna een kwart van de Nederlandse bedrijven heeft vorig jaar facturen te laat betaald. Daarbij waren vooral grote bedrijven te laat met het betalen van rekeningen binnen de aangegeven betalingstermijnen, aldus een studie van onderzoeksbureau Altares Dun & Bradstreet.
- Het betaalgedrag van bedrijven is het laatste jaar iets verbeterd
- Het aantal facturen dat na drie maanden nog niet betaald was, daalde met een tiende procent
- Hoe kleiner de bedrijven hoe beter de betaalmoraal
Volgens de studie is er over het algemeen wel verbetering te zien bij het betaalgedrag in het bedrijfsleven, want 76,1 procent van de facturen werd binnen de betaaltermijn voldaan. Dat is een kleine stijging ten opzichte van 2022. Slechts 0,4 procent van de facturen werd na negentig dagen betaald, tegenover 0,5 procent in 2022.
Maar er zijn dus wel duidelijke verschillen te zien in het betaalgedrag tussen grote en kleinere bedrijven. Bij de zeer kleine ondernemingen werd 78,8 procent van de facturen op tijd betaald en bij kleine ondernemingen was dit 69 procent. Zij doen het aanzienlijk beter dan middelgrote (50,9 procent) en grote bedrijven (34,1 procent).
Altares Dun & Bradstreet doet vaker onderzoek naar de betaalmoraal van bedrijven. Ook in vorig jaar en het jaar ervoor werd duidelijk van veel bedrijven niet zo goed waren van betalen.
Nederland behoort wel tot de meest punctuele betalers in Europa, aldus het onderzoek. Denemarken scoort het best met een punctualiteitspercentage van 94,2 procent. In België werden de minste facturen op tijd betaald (40,4 procent). (ANP)