E-commerce nu nog disruptiever

Zijn de hoogtijdagen van Bol.com en Wehkamp al weer geteld? Dat is de vraag die Dennis K. Berman, Business Editor van de Wall Street Journal zich op 19 december stelt in die krant.

Dennis kreeg onlangs ’s avonds laat een telefoontje vanuit het call centre van LightInTheBox, waar hij iets besteld had uit de catalogus. Een catalogus met daarin 700.000 producten – beschreven in 27 verschillende talen, van Bahasa tot Turks. “Zo ziet retail er over tien jaar uit, dus,” verzucht blogger Berman. “Raar, fantastisch – maar ook een beetje angstaanjagend!”

Het pakketje met de eerste bestelling de catalogus kwam binnen vier dagen in New York aan – vanuit Suzhou, ergens ten westen van Shanghai. LightInTheBox is  namelijk een Chinese e-commerce onderneming, genoteerd aan de beurs van Peking; die nu nog flink wat aanloopverliezen lijdt maar intussen interessante dingen doet. 

De meest disruptieve prestatie: ze bieden een professionele en krachtige interface die consumenten over de hele wereld in staat stelt om direct bij de producent in China te bestellen. En die dezelfde producenten, over de hele wereld, in staat stelt om rechtstreeks aan al die consumenten te verkopen. Met andere woorden: noch u noch de tabletfabrikant hebben nog Amazon of Bol.com nodig om tot zaken te komen. Web-technologie, de modernste pakketjesvervoerders en een smart phone, dat is alles wat je nodig hebt. 

Berman deelt nog drie gedachten met ons. Ten eerste: merken en branding blijven belangrijk. Het zal hem niet verbazen als een Chinees bedrijf binnenkort zo’n dure-merken-onderneming overneemt. Ten tweede: bedrijven in het westen zouden dit ook kunnen. Maar ze zitten te vaak en te veel vast aan oude patronen. En last but not least: hoe moet het straks met de BTW? www.wsj.com

___________________________________________________________________________________________________
Lees meer vaknieuws voor accountants op AccountantWeek.nl. Vertrouwd, verfrissend en brutaal
AccountantWeek biedt u het laatste vaknieuws en zet iedere dag een nieuwe innovatieve accountant in de spotlights. Daarnaast krijgt u een verfrissende en brutale kijk op de radicale veranderingen waarmee accountants de komende jaren worden geconfronteerd. 
Word lid van AccountantWeek.nl en profiteer:
– Dagelijks vak- en fiscaal nieuws
– Dagelijks een nieuwe innovatieve accountant in de spotlights
– Uitnodigingen voor de Accountancy50 en de Nationale Accountancy Awards
– Gratis toegang tot de Financial Systems Beurs, de expo met de beste softwareleveranciers
– Uitnodigingen voor bijeenkomsten (met PE)
– Opname in AccountantWeek’s Who’s Who – bekeken door 30.000 financieel managers
– Speciale printedities over o.a. Accountant & ICT
Word daarom vandaag nog lid van AccountantWeek, blijf op de hoogte en neem een voorsprong. Maak kans op een luxe weekend voor 2 personen naar Dubai. Meld u nu aan via AccountantWeek.nl
PS Wilt u betrokken zijn bij AccountantWeek als blogger, schrijver of spreker op een evenement? Neem contact op met Jan Bletz via jbletz@accountantweek.nl.
___________________________________________________________________________________________________ 
 
Gerelateerde artikelen