E-commerce nu nog disruptiever
Dennis kreeg onlangs ’s avonds laat een telefoontje vanuit het call centre van LightInTheBox, waar hij iets besteld had uit de catalogus. Een catalogus met daarin 700.000 producten – beschreven in 27 verschillende talen, van Bahasa tot Turks. “Zo ziet retail er over tien jaar uit, dus,” verzucht blogger Berman. “Raar, fantastisch – maar ook een beetje angstaanjagend!”
Het pakketje met de eerste bestelling de catalogus kwam binnen vier dagen in New York aan – vanuit Suzhou, ergens ten westen van Shanghai. LightInTheBox is namelijk een Chinese e-commerce onderneming, genoteerd aan de beurs van Peking; die nu nog flink wat aanloopverliezen lijdt maar intussen interessante dingen doet.
De meest disruptieve prestatie: ze bieden een professionele en krachtige interface die consumenten over de hele wereld in staat stelt om direct bij de producent in China te bestellen. En die dezelfde producenten, over de hele wereld, in staat stelt om rechtstreeks aan al die consumenten te verkopen. Met andere woorden: noch u noch de tabletfabrikant hebben nog Amazon of Bol.com nodig om tot zaken te komen. Web-technologie, de modernste pakketjesvervoerders en een smart phone, dat is alles wat je nodig hebt.
Berman deelt nog drie gedachten met ons. Ten eerste: merken en branding blijven belangrijk. Het zal hem niet verbazen als een Chinees bedrijf binnenkort zo’n dure-merken-onderneming overneemt. Ten tweede: bedrijven in het westen zouden dit ook kunnen. Maar ze zitten te vaak en te veel vast aan oude patronen. En last but not least: hoe moet het straks met de BTW? www.wsj.com