Duurdere auto in trek

Er wordt meer geld besteed aan nieuwe auto’s. In het eerste kwartaal van 2018 groeide de omzet (inclusief belasting) op nieuw geregistreerde auto’s naar ruim 4,4 miljard euro.

Een kleine 700 miljoen euro meer (+18%) dan in dezelfde periode in 2017. Niet alleen nam het aantal geregistreerde auto’s toe, ook de gemiddelde aanschafwaarde steeg. Gemiddeld werd 32.500 euro uitgegeven aan een nieuwe auto (inclusief belasting). Ruim 1.000 euro meer dan gemiddeld in 2017 en maar liefst 7.500 euro meer dan tijdens de crisis in 2010.

Duurdere auto in trek
Nu de economie groeit en de werkgelegenheid stijgt nemen de bestedingen aan auto’s toe, zo blijkt uit de Auto-omzetmonitor. Er werden in het eerste kwartaal van 2018 niet alleen meer nieuwe auto’s geregistreerd, maar vooral ook duurdere auto’s. Met name boven de 30.000 euro zijn relatief meer kopers te vinden. Dat resulteert in een hogere gemiddelde aanschafprijs. Die steeg tussen 2010 en 2018 van 24.000 naar 32.500 euro.

Duitse merken trekken veel omzet naar zich toe
Een deel van die stijging wordt overigens veroorzaakt door hogere belastingen. Vooral kleine zuinige auto’s stegen de afgelopen jaren in prijs omdat de BPM vrijstelling op deze auto’s in 2015 verviel. Naast de overheid profiteren echter ook de autoproducenten. Zo steeg de omzet in nieuw geregistreerde auto’s van marktleider Volkswagen in Nederland in het eerste kwartaal van 2018 met 43 procent tot 500 miljoen euro. 

BMW bezet plek twee met een omzet van 400 miljoen euro. BMW verkocht weliswaar minder auto’s dan VW, maar wel bovengemiddeld in prijs (gemiddelde aanschafwaarde €62.100). Op de plekken 3 en 4 volgen Opel (€289 miljoen) en Mercedes (€273 miljoen). De totale omzet in de markt steeg van 3,75 miljard euro in het eerste kwartaal van 2017 naar 4,43 miljard euro in dezelfde periode in 2018.

SUV is cashcow, ook meer geld naar elektrisch
De populariteit van SUV’s draagt bij aan deze trend. Deze wat hoger geprijsde auto’s zijn zowel bij zakelijke als particuliere kopers in trek. SUV’s waren in het eerste kwartaal van 2018 goed voor 35 procent van de totale omzet. Gemiddeld werd 41.000 euro uitgegeven per SUV. Daarnaast ging er ook meer geld naar elektrische auto’s. De omzet in volledig elektrische auto’s verdubbelde van 121 miljoen in het eerste kwartaal van 2017 naar 240 miljoen over dezelfde periode in 2018. Goed voor 5,4 procent van de totale omzet in de markt. 

Gerelateerde artikelen