Dutch FinTech Awards: Gratis en ongelimiteerd digitaal facturen distribueren met InvoiceSharing

'Work smarter, not harder' is de boodschap van InvoiceSharing. Het platform is bedoeld om het online versturen, ontvangen en delen van facturen tussen bedrijven en landen gemakkelijker te maken, ongeacht het formaat en systeem. Facturen worden geüpload en gevalideerd op InvoiceSharing.com en zijn zo voor zowel verstuurder als ontvanger altijd en overal beschikbaar. Misschien nog wel belangrijker: het is gratis.
Gebruikers van InvoiceSharing kunnen ongelimiteerd facturen sturen en ontvangen. Betaalde premium services voor het besparen van kosten, verbeteren van cashflow en verhogen van omzet zijn optioneel. 
InvoiceSharing is een Nederlandse startup, in 2013 opgericht door Jeroen Volk en Vincent Prooij, die beiden meer dan tien jaar werkten voor de business-cloud TBlox. Zij zagen een behoefte aan een distributienetwerk om de verschillende e-invoicingsystemen en -formaten op aan te sluiten. Hun bedrijf, dat inmiddels bestaat uit acht medewerkers, nam recentelijk deel aan gerenommeerd accelerator-programma in Londen en staat op het punt venture capital aan te trekken om te expanderen naar de grote Europese landen. Het is de eerste investeringsronde van wat een wereldwijde uitrol van deze ‘snelweg voor e-invoicing’ moet worden. 
 
 
Welk probleem lost jullie concept/bedrijf op?
Vincent Prooij: “De wereld van digitale facturen is toe aan verandering. We sturen nog steeds papieren en PDF-facturen naar elkaar en dat is inefficiënt. Kleine leveranciers komen bijvoorbeeld in de problemen door een tekort aan cash, omdat facturen steeds later betaald worden. En doordat iedereen met andere systemen werkt, gaat elektronische factuurverwerking nog erg omslachtig. Wij proberen twee problemen op te lossen: de inefficiënte factuurverwerking en de factuurfinanciering. 
Het eerste doen we door alle facturen rechtstreeks te distribueren naar het systeem van de klant. Of deze nu Exact, Twinfield, Sap, Oracle of een ander platform gebruikt, het maakt niet uit. InvoiceSharing is een distributienetwerk dat al deze systemen aan elkaar koppelt. De tweede functionaliteit is een marktplaats met aanvullende betaalde diensten, zoals factuurfinanciering. Als aggregator bieden wij kleine leveranciers allerlei financieringsmogelijkheden. Wij kunnen hen, op basis van supply & demand, matchen aan de meest geschikte partijen.”
Hoe maken jullie dit idee tot een succes?
“Om duidelijk te maken dat klanten ons kunnen vertrouwen als nieuwe speler hebben we ons platform vanaf mei 2013 helemaal laten auditen door EY. Sinds we in januari 2014 live zijn gegaan, hebben we het al bij meer dan duizend bedrijven in Nederland, Duitsland en België weten op te tuigen. Dan heb je het over 250 grote buyers, klanten die meer dan 20.000 facturen per jaar ontvangen. Bij de Gemeente Rotterdam is dat zelfs 300.000. 
 
 
Onze partners zijn software- en consultancybedrijven die hun klanten aansluiten. Deze nodigen op hun beurt weer allerlei leveranciers uit, die op hun beurt ook weer klanten hebben die zij kunnen benaderen. Zo komen er steeds meer bedrijven op het platform en gaat de sneeuwbal rollen. Ons doel is om zo veel mogelijk bedrijven aan te sluiten. De afgelopen drie maanden hebben we in Londen bij Startup-bootcamp Fintech veel testen gedaan en onze technologie ook als white labelversie beschikbaar gesteld, waardoor financiële instellingen hun eigen corporate klanten kunnen aansluiten. Daarmee zitten we heel dicht aan tegen contracten met banken in Nederland, Groot-Brittannië en Italië.”
Hoe gaan jullie hier geld mee verdienen?
“Het versturen, ontvangen en valideren van facturen via ons netwerk is in beginsel gratis. Net als de integraties die we gratis doen omdat we een relatie willen opbouwen met softwarebedrijven. Wij hopen partnerships te realiseren waarin zij ons gaan promoten. Maar de tools op ons platform die je tegen betaling kunt gebruiken zijn zeker een stukje van ons verdienmodel. Deze zijn zeer effectief. 
______________________________________________________________________________________________
De Dutch FinTech Awards 2015 is hét platform voor toonaangevende FinTech-bedrijven. Duizenden banen in de bankwereld verdwijnen binnen enkele jaren door talloze ‘FinTech- startups’. Innovatieve bedrijven staan te popelen om talloze gefrustreerde klanten van financiële instellingen van dienst te zijn. Wereldwijd wordt er meer en meer geïnvesteerd in techbedrijven die de gevestigde orde graag omver willen werpen. Neem deel. Word lid van de FinTech Community, bezoek de FinTech Events, meld u aan voor de Dutch Fintech Awards 2015
______________________________________________________________________________________________
Wij hebben een case van een bedrijf dat een 10-koppige crediteurenafdeling heeft teruggebracht naar twee man door gebruik van onze tools, voor automatisering van het juist boekhoudkundig coderen van ontvangen facturen, rapportage en incasso. Daarvoor betalen ze tussen de 50 en 250 euro per maand. Daarnaast hebben we revenue sharing-modellen voor apps van andere partijen. Buiten dat aspect positioneren wij ons echt als distributiekanaal voor factuurdata. Wij zetten geen betaaloplossing in de markt, maar een snelweg waarover factuur van systeem naar systeem kan gaan. We zijn nu bezig heel veel oplossingen in deze snelweg te koppelen. Ons volledige go-to-market is een indirect salesmodel.”
Waarom gaan jullie winnen?
“De adoptie van e-invoicing is in het MKB de afgelopen jaren laag gebleven, doordat oplossingen inflexibel zijn geweest. Daar proberen we wat aan te veranderen, door ons echt te concentreren op distributie en samen te werken met pakketten waarmee facturen verstuurd en verwerkt worden. Wij willen echt een netwerk neerleggen, onafhankelijk van de formaten die een leverancier of ontvanger nodig heeft. 
Grote leveranciers hebben zich inmiddels aangesloten, je spreekt dan over de top-150 van Nederland. Bedrijven als Office Depot, KNP, Vodafone, Dell en grote voedingsleveranciers. De reden daarvoor is dat zij ook zien dat wanneer zij eenmaal op onze ‘snelweg’ zijn aangesloten, het probleem van klanten die zij niet aan kunnen sluiten, opgelost wordt. ‘Connecten’ met InvoiceSharing is connecten met de wereld, merken zij. Al je integratie-issues worden opgelost door een derde partij. En omdat het ge-audit en gratis is, komen de grote leveranciers nu allemaal aan boord.”