Dutch FinTech Awards: Adam Posma van ClubCollect brengt de gezelligheid terug op de club
Het begon met Paypool, een bedrijf dat betaalsystemen bouwde, opgericht in 2011 door Adam Posma samen Maurits van Rijckevorsel en Erik van Eykelen. Al snel stuitte het drietal op een gat in de markt: contributie-inning door sportclubs en andere verenigingen.
Contributie-inning is een groot probleem voor clubs. Posma: “Penningmeesters zijn vaak vrijwilligers die niet over voldoende tijd en tools beschikken om het proces van contributie-inning snel, veilig en efficiënt te laten verlopen.”
Welk probleem lost jullie concept/bedrijf op?
Posma: “Een sportclub of ander soort vereniging heeft grofweg drie bronnen van inkomsten: sponsorinkomsten, de contributie en de kantine-omzet. Het innen van contributie is voor veel clubs een enorm probleem. Veel penningmeesters van clubs en verenigingen hebben ieder jaar de grootste moeite om alle contributie binnen te halen.
__________________________________________________________________________
De Dutch FinTech Awards 2015 is hét platform voor toonaangevende FinTech-bedrijven. Duizenden banen in de bankwereld verdwijnen binnen enkele jaren door talloze ‘FinTech- startups’. Innovatieve bedrijven staan te popelen om talloze gefrustreerde klanten van financiële instellingen van dienst te zijn. Wereldwijd wordt er meer en meer geïnvesteerd in techbedrijven die de gevestigde orde graag omver willen werpen. Neem deel. Word lid van de FinTech Community, bezoek de FinTech Events, meld u aan voor de Dutch Fintech Awards 2015.
__________________________________________________________________________
De problemen zitten bij gemiddeld ongeveer 10 procent van de leden. De meerderheid betaalt snel en op tijd, maar deze groep blijft in gebreke. Bij ons kunnen penningmeesters het gehele proces van contributie-inning automatiseren. De penningmeester hoeft alleen een lijstje te sturen met daarop alle namen en e-mailadressen van de leden en wij zorgen voor de rest. De penningmeester heeft realtime inzicht in wie betaald heeft en wie niet. Er worden automatisch herinneringen verzonden naar leden die nog niet betaald hebben. Daarnaast zorgen wij ervoor dat leden gespreid kunnen betalen, maar ook dat ze gemakkelijk kunnen betalen via iDeal.”
Hoe maken jullie dit idee tot een succes?
“Wij focussen ons volledig op ons product. Wij zijn een technisch gedreven bedrijf, het product moet perfect zijn. Daarnaast besteden we veel aandacht aan onze klantenservice. Vragen van onze klanten beantwoorden wij altijd binnen een uur. Onze klanten krijgen we binnen via mond-tot-mond-reclame, maar ook via onze partners. Zo werken we samen met LISA Ledenadministratie, dat de administratie doet voor bijna alle hockeyclubs. Zij hebben hun systeem gekoppeld aan onze api, zodat ons platform in hun administratiesysteem is geïntegreerd.”
Hoe ziet jullie businessmodel eruit?
“Clubs betalen ons 1 euro per factuur. Wij koppelen ons systeem aan partijen die distributie hebben. Dat kan een partij zijn als LISA, maar je kunt ClubCollect ook koppelen aan diverse boekhoudprogramma’s.”
Waarom gaan jullie winnen?
“Wij geloven dat we echt een probleem oplossen dat er al tijden was. We zijn de enige partij die het proces speciaal voor penningmeesters heeft ingericht. Wij vullen zo een gat in de markt op. We zorgen er daarnaast voor dat het wat gezelliger wordt op de club. De contributie-inning kan namelijk voor best wat onrust zorgen bij verenigingen. Deze onrust halen wij weg.”