Drie vragen aan de nieuwe commercieel directeur bij AFAS

Bernard-Paul Hakkenberg is sinds januari de nieuwe commercieel directeur bij AFAS. De 43-jarige Hakkenberg werkt al ruim elf jaar bij AFAS Software en kent de software, de cultuur en de processen bij het softwarebedrijf op zijn duimpje. Accountantweek.nl stelde hem drie vragen.
Wat wil je graag bereiken in je nieuwe functie?
“Ik wil het graag samenvatten met de woorden ‘samen sterk’. Samen met de marketing-afdeling van AFAS werken aan optimale leadgeneratie, omdat de klant steeds vaker eerder in het koopproces geïnspireerd en bij de hand genomen wil worden. Het verkoopgesprek moet daar veel meer bij aansluiten. En samen met klanten successen kopiëren naar standaarden, zodat klanten nog meer rendement kunnen halen uit hun investering.”
 
Hoe ziet de accountancymarkt er volgens jou over vijf jaar uit?
“De beste kansen liggen bij de MKB-kantoren. Die zijn aan de ene kant juist goed in staat om er voor te zorgen dat hun klanten geen nummer worden en de persoonlijke aandacht krijgen die ze verdienen. Aan de andere kant hebben zij voldoende vak- en branchekennis om hun klanten topadvies te geven en te helpen vooruit kijken.”

Wat zijn de grootste gevolgen van de digitalisering voor het accountancyvak?
“Administratief werk zal verdampen en kantoren zijn 24 uur per dag, zeven dagen per week open. Dit betekent dat er groeikansen zijn voor de kantoren die hun ICT op orde hebben en optimaal ingericht zijn op advieswerk. Boekhouden gebeurt bij de bron en dus door de klant zelf.”
Gerelateerde artikelen