Dragen we nog bij aan de ontwikkeling van jong accountancy talent?

Op 15 juli aanstaande is het Wereld Jonge Talentendag. Het ontwikkelen van vaardigheden bij de jeugd en het ervoor zorgen dat jong talent aan het werk komt, staan wereldwijd bij diverse instanties hoog op de agenda. Met name op deze dag. Laten we dan ook de jonge accountant in het zonnetje zetten, want zij hebben nogal wat hordes te nemen.

Door Frank van Vliet

Recent zijn er meerdere verhalen over de (te) hoge werkdruk boven water gekomen. Jonge accountants hebben vaak te maken met 70- tot 80-urige werkweken. Daarnaast blijkt de generatie millenials gevoeliger voor burn-outs. Het aantal (met name digitale) prikkels dat op ze af komt is vele malen groter dan de generaties daarboven. 

Tel daar de regeldruk bij op met onder andere de GDPR, fiscaliteit en permanente educatie en het is al een heel bord vol. Maar dit is nog niet alles. Ondertussen wordt er ook nog geroepen dat het bestaansrecht van de accountant gevaar loopt door robotisering. Het is een van de beroepen die op de lange of kortere termijn zal verdwijnen, volgens Deloitte. Mijn waardering is groot voor iedere jonge accountant die al deze uitdagingen het hoofd weet te bieden. 

Ondernemerschap als key competence
Een van de speerpunten van de Wereld Jonge Talenten Dag is dat jongeren toegang hebben tot goed onderwijs en goede banen. In mijn ogen hoort bij goed onderwijs het bijbrengen van ondernemerschap en changeability. Er zijn vele mbo- en hbo-opleidingen die hun studenten ondernemerschap bijbrengen met behulp van stichting Jong Ondernemen. In een traject van 9 maanden worden studenten door docenten en begeleiders gecoacht van een idee naar een (semi)professioneel bedrijf. 

Afgelopen editie kwamen er geniale producten en bedrijven naar voren zoals de vogelverschrikker in laservorm Vogelvrij, het fashion item Easyzip en mobiele escaperoom Sceep. Ook door de juryleden die onder andere afkomstig waren van Manpower, ABN-AMRO en Experian, werd benadrukt dat ondernemerschap in alle functies van groot belang is. Dus ook als je geen ondernemer bent. Verantwoordelijkheid nemen, kansen zien, zelfredzaamheid, proactief zijn, het voortouw nemen, dergelijke eigenschappen komen ook bij de jonge accountant goed van pas. Daarnaast adviseren en ondersteunen de meeste accountants ondernemers en hoe kun je dat nou beter doen dan als je er zelf een bent of bent geweest?

Waarom gaat dit altijd zo?
Een andere kerncompetentie die de jonge accountant zal helpen is changeability. De mensen die nieuwe (digitale) ontwikkelingen kunnen omarmen en anderen mee kunnen krijgen hebben een voorsprong op de rest. De veranderingen volgen elkaar steeds sneller op en de wereld ziet er elke dag weer anders uit. Rollen en functies zullen in een rap tempo andere vormen aannemen en ook organisatievormen en -culturen evolueren mee. Als je niet wil of kan veranderen heb je in deze tijd een steeds groter probleem. Het is daarom van groot belang dat jonge accountants al op school leren hoe de grote boze wereld er straks uit ziet. Dat het een continu draaiende bol is waarin alles elke keer weer compleet anders is. En dat ook zij de aanjager van verandering kunnen zijn. Dat zij degene kunnen zijn die de confronterende vragen stelt. Waarom gaat dit altijd zo? En gaat het niet sneller als…?

Kortom, het onderwijs speelt een grote rol in het voorbereiden van de jonge accountant op zijn werkende leven en alle uitdagingen die daarbij horen. Hetzelfde geldt voor het bedrijfsleven. Sterker nog, hoe meer deze twee samenwerken op dit gebied hoe beter ze van elkaar weten welke ontwikkelingen en uitdagingen er zijn binnen en buiten het vakgebied. Wereld Jonge Talentendag is een mooie dag om, in het klein of in het groot, te toetsen of we met z’n allen nog de goede kant op gaan. Dragen we nog bij aan de werkgelegenheid en kwaliteit van de jonge talenten binnen de accountancy? Wat kunnen we doen om dit te verbeteren? Hoe kunnen we samenwerken?
 
Frank van Vliet is Managing Director bij Wolters Kluwer Tax & Accounting Nederland

Gerelateerde artikelen