Door de inflatie gaat op papier gaat alles goed met winkeliers
Nederlandse winkeliers hebben in het derde kwartaal van dit jaar ruim 4 procent meer omgezet dan in dezelfde periode een jaar eerder, terwijl er minder werd verkocht. Dat zegt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De gestegen omzet kwam volgens het statistiekbureau door de hogere prijzen.
Vooral supermarkten en speciaalzaken zetten meer om. Zij zagen hun opbrengsten met bijna 7 procent stijgen. De verkopen namen respectievelijk met 3 en 4 procent af in vergelijking met het derde kwartaal van 2022, constateert het CBS. Detailhandelaren zoals supermarkten, drogisterijen, en kledingwinkels verkopen al minder sinds het tweede kwartaal van vorig jaar. De omzetstijging sindsdien kwam door prijsstijgingen.
In de non-foodsector stegen de opbrengsten minder hard, daar was de omzetstijging gemiddeld ruim 1 procent vergeleken met juli, augustus en september 2022. Ook daar werd minder verkocht, stelt het CBS. Vooral kledingwinkels en schoenenzaken verkochten minder, met afnames van ruim 8 en 7 procent.
Online namen de opbrengsten toe voor winkels die alleen op het internet hun producten verkopen. Die verhoogden de omzet in het derde kwartaal met ruim 4 procent. Winkeliers die online en in fysieke winkels verkopen, zogeheten multichannelers, zagen hun online omzet juist met 2 procent dalen.
Deze groeiende opbrengsten betekenen niet dat het goed gaat met de detailhandel. Het aantal faillissementen in de detailhandel nam toe in het derde kwartaal. Van juli tot en met september moesten 75 bedrijven hun deuren sluiten, een toename van 60 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In september waarschuwde ING al in een sectorupdate dat winkeliers worstelen met stijgende kosten en veranderend consumentengedrag.(ANP)